Livstids avstängning, allt annat är otänkbart - Livstids avstängning, allt annat är otänkbart | Kadens

Vacchi bloggar

Livstids avstängning, allt annat är otänkbart

När vi fick veta, fem minuter innan vår första sändning idag, att Riccardo Riccó åkt fast i en dopningskontroll slog det mig igen, nu måste straffen skärpas. Det kan inte vara riktigt att en massa fuskare om två år är tillbaka efter att ha lurat en hel sport. Två år i min ålder är inte lång tid. Den springer iväg vansinnigt snabbt och är det fortfarande jag som kommenterar cykel om två år så kommer man knappt att känna att tiden som Riccó varit avstängd (om han nu blir avstängd) passerat. Då sitter man där igen och kommenterar någon som tidigare fuskat sig till framgång. Hur många gånger tidigare har man inte fått göra det? Jo, massor. "Men dom måste ju lära sig av läxan". Och varför skulle dom göra det? Nej, stäng av dom på livstid.

Det är den ena sidan. Den andra är alla ledare. Sitter och läser att man på Moises Dueñas hotellrum lär ha funnit nålar, sprutor, åtskilliga förbjudna preparat, medicinsk utrustning och blodpåsar. Han bodde med Felix Cárdenas som förstås inte sett något. Och team manager Claudio Corti visste inget. Men det måste ju då vara på grund av att han inte sköter sitt jobb. De måste ju ta ansvar för vad deras adepter under tävling pysslar med. Jag spyr åt detta hyckleri. Åker cyklisterna dit så är det idag bara dom som får stryk. Ledarna gör det lätt för sig. Skriver i kontrakten att cyklisterna får sparken om de åker fast. Nu måste dom också få ta större ansvar. Och hur mycket jobbar man för att få tag i dom som levererar varorna?

Tur i alla fall att man kan ta sig en tur på cykeln själv. Dock inte ensam då Anders och jag idag hade sällskap av goda vänner. Det är skönt att få snacka lite annat, prata gamla minnen, psyka varandra lite i backarna och så ta en fantastiskt god fika på en härlig brygga. Har man tur då glömmer man allt elände för ett tag. Kanske är det rentav så att man talar gott om en del som känns "friska" för trots alla dopningsfall så finns det många rena cyklister i Touren. Och några av dom har också vunnit etapper. Jag vill fortsätta att vara så godtrogen att jag tror det....


I orange tröja: Svenska U23 mästaren Patrik Morén
I vit (ungdoms?)tröja: Lars Morén
Längst bak: Per Morén
I gul tröja: TV4 ankaret Tomas Ritter (på väg till l'Alpe d'Huez)
I Eurosport dress: jag själv
I Shimano dress: Il capitano
Saknas på bilden gör Bengt och Simon Ring som nu är i Italien

Skriv ut Kommentarer (16)

2008-07-17 23:15, visad 19267 ggr



Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittionio med siffror i fältet här

Kommentarer


2008-07-20 09:18   Morten Hedlund

Straff...
Hva kan vi andre gjøre og ikke minst hva kan media gjøre med juksere? Idretten får vel avgjøre hvilken straff og hvor lenge og det bør jo være samme regler for alle.Jeg syns f.eks at det de som blir tatt burde strykes fra alle lister, enten det er et lite løp eller VM/OL. Media kan også gjøre noe for å "straffe" juksere. Den dagen som doping ble mest pratet om på årets tour var det målgang i Nimes. Hva fikk vi så se, jo vinneren fra sust gang det var målgang der, en som senere ble tatt i doping. Dette burde ikke eurosport vise, og kommer slike bilder fra en annen produsent, så kan man vel la være å kommentere det. All publistet er god publisitet sies det jo, og for eksempel Rassmussen har jo lykkes å holde sitt navn på sportsider og andre steder i et helt år. Ignorer dem, nevn de ikke med navn, men som dopere, juksmakere o.l. Å bli "borte" fra medier svir kanskje mer enn annen straff for de som lever av ett navn.

 

2008-07-19 23:04   robzon

Betyg: Betyg: 5
Helt off topic- men den otroligt snygga eurosporttröja du har på dig på bilden-kan man köpa en sån? letade på eurosport.se men hittade bara olika lagtröjor mm-

 

2008-07-18 22:55   joakim johansson

jo sant,men skall vi märka cyklister eller lag?båda ligger bakom det i 75 % för mig,ja du tant nilsson nog inget du å jag någonsin kommer lösa :)men fan va trött man blir av det

 

2008-07-18 22:50   Annika Nilson

Till Joakim:
Ja håller med om att det är lagen som är orsak till problemen eller snarare lagledningarna. Namnen/sponsorer byts ju ut med jämna mellanrum. Det ska inte enligt mig löna sig att anställa fd dopade cyklister och låtsas som att det är ett avklarat kapitel. Märk upp fuskare som inte har heder nog att avhålla sig från sporten.
Tant Nilson

 

2008-07-18 22:34   joakim johansson

jo visst cykelsporten i allmänhet ja,det ställer vi nog alla bakom,för det händer lite nu ju,men lagen?????verkar leva kvar i 90 talet ju,vet är fel dra alla över en kam,visst men alla är dom flesta skapta å stöpta ur 90 och 80 talet,behöver väl inte säga mer

 

2008-07-18 22:31   Annika Nilson

Till Robert:
Klart det inte är sportens fel att det finns fuskare. Att påstå det vore det samma som att säga att det är bankernas fel att det finns bankrånare...
Jag tycker det är hedersamt att man avslöjar doping mitt under pågående tour. Det visar att man inte nonchalerar problemen utan att man tar tag i dom.

Gör man det samma i girot och Vueltan?

Jag tycker vi skall vara glada varje gång en fuskare fastnar i kontrollerna det betyder att i den här sporten ser man seriöst på problemen i jmf men andra sk rena sporter...

Tant Nilson

 

2008-07-18 22:24   joakim johansson

jo visst gördom det,men vad gör lagen då,de står stilla tycker jag,mycket snack lite verkstad tycker jag,handlar om ett antal xxx miljoner ju å dåmåste du visa resultat ju,visst nån åker dit men skylla på enskild cyklist är för mig svårt att tro nu,mycket större ligger bakom

 

2008-07-18 21:15   Robert Hansson

Betyg: Betyg: 5
Tycker tant Nilssons id´e är jättebra! Häng ut dom bara, kanske kan bli en ny tröja att slåss om på långloppsloppen? Fast vi ska komma ihåg att cykelsporten kanske gör mest av alla sporter för att avslöja fuskarna (som Hincapie sa i intervju efter Riccos fiasko)

 

2008-07-18 20:36   joakim johansson

jaha piopoli fått sparken också,då vet de mer än vi vet,men jag tror stalledningen visste å supportrade ocså,börjar bli så trött nu,var väl ett år sen jag skrev här senast å skrev samme sak,ändå sitter jag här dag ut å dag in på min semester å kolla denna sport som jag älskar,som jag följt sen 94,jag älskade indurain,jag älskade pantani,jag äslskade ullrich jag gillade armstrong,men jag är väl lika blåst där på konfekten,visst har det blivet renare ja visst,men va fasen en ungdomsåkare som man trott går in å gör samma skit ju,tror inte nått det är nått han kommit på själv,han har stort tryck bakom sig,å nån supportrar han,bara spekulerar här,men jag börjar tror på mina spekulationer,inte bara cyklisten som ligger bakom det här utan det är mycket större,tyvär
en besviken cykelälskare jocke

 

2008-07-18 19:06   Thomas Sjökvist

Betyg: Betyg: 5
Tjenare grabbar!
Hoppas fusket snart tar slut :( Hoppas bara inte Cavendish är dopad oxå bara efter hans lysande insatser hittills under touren.

Ni snackade idag om du cyklisterna får tagi sina mumsbitar.

Anders banan ska man väl inte ha i brallan ^^

Ha D gött dudes

Är sjukt kul att kolla på cykelsport med era kommentarer & historier. Semsskin på in eller utsidan Jägarbrand eller ej inte skönt :( fick det själv efter marschen man hade i lumpen .hahaha

 

2008-07-18 15:21   us3r

Betyg: Betyg: 4
Jag håller med dig till fullo att det är tur att man kan ta sig en tur på cykeln själv, på så vis kan man dessutom åka av sig ilskan över detta fuskeri.

Dock är jag lite kluven till detta med livstids avstängning, det luktar lite för mycket USA om denna typ av bestraffning. Ingen har ännu kommit på hur man ska komma till rätta med problemet men ett sätt är ju faktiskt att testa alla deltagare varje dag!!! Dock är det kostsamt och resurskrävande men det kan lösas genom att dopingtesterna får betalas av de som åker dit och av deras stall, så det är bara att börja sala nu.

För övrigt ser jag att du har en likadan cykel som jag....visst är den underbar :)

 

2008-07-18 09:00   Annika Nilson

Betyg: Betyg: 4
Mitt förslag på lösning av problemet med fuskande cyklister som gör comeback...

Med anledning av att straff utdömda av nationsförbund ofta är milda och knappast avskräckande för ledare och aktiva föreslår jag att man inför tydliga markeringar på tröjorna för att vi som åskådare skall rättvist kunna jämföra prestationerna av de "rena cyklisterna"

- Om en cyklist ertappas med dopning... Tvinga denne cyklist att efter avstängning att på livstid använda tröja med svarta ränder (typ hockeydomare) och låt stallfärgerna lysa igenom i de vita partierna. Det är ju frivilligt att ställa upp i cykellopp som Touren och vill ett stall kontraktera en åkare som tvingas cykla med fuskartröja så skall det väl gå bra. Huvudsaken är att man inte smyger med att fuskare kontrakteras

- Tvinga cykelstallen visa med lodräta svarta linjer på stalltröja hur många "dopade och exdopade"cyklister de har anmält till i tävlingen... Dvs en linje per dopingdömd...

Mvh Tant Nilson (som förälskade mig i sporten under Bjarne åren suck)

 

2008-07-18 08:44   Morten Hedlund

En liten norsk kommentar til dopproblemene i idretten. Man blir skuffet så klart, men det er jo bra at jukserne blir tatt. 2 år er nok syns jeg, dessuten litt rettsikkerhet bør også idrettsfolk ha, sånn som det er nå er de jo stemplet som dopere med det samme a-prøven er analysert, det har jo hendt at b-prøven ikke viser samme verdier. Det virker som om doping er et problem i enkelte miljø, ikke bare sykkel, men spesielt i sykkel. Jeg syns det som skuffer aller mest i dag er at utestengte syklister får nye kontrakter før avsteningsperioden er ute, skuffer aller mest og viser vilke lag som ikke tar det med juks så alvorlig.

 

2008-07-18 01:02   Claes Fredrikson

Betyg: Betyg: 5
Jag håller verkligen med om att straffen måste skärpas, både för åkare och ledare.
Kanske att det är dags för ny kategori i din utmärkta sammanställning inför de olika tourerna i Kadens! Lägg till hur många avslöjade dopare det är för varje år!
mvh
Claes

 

2008-07-18 00:58   johan sturesson

Varför inte efterlikna det övriga samhällets lagar och straff..
låt säga att en idrottsman/kvinna blir tagen för fusk (doping).
Detta innebär en livstidsavstägning för denna person.. MEN.. efter säg 2 år kan personen ifråga ta upp sitt fall till en instans inom WADA (detta kan ju gälla alla idrotter som utövas) där kan man be om "nåd" eller få sitt straff tidsbegränsat..

sernariot Ricco..
han(om detta är sant med dopingen).. får ett livstidsstraff från all idrott.. efter 2år (sen efter 4,5,6 år osv.)
prövar sitt fall hos WADA, där sitter en grupp personer som enbart behandlar fallen utifrån det som hänt och kan avbryta avstängingen efter dessa 2 år pga saker som, att det är första gången, han blev tvingad till att dopa sig.. m.fl omständingheter som ha påverkat.. eller så får han avslag och kan testa sitt fall om 2 år till dvs. 4 år efter avslöjandet av doping.. osv.

kan det vara ngt?

 

2008-07-17 23:39   Mattias Olander

Sjävklart så stack ju Cárdenas snabbt som blixten också. Skadad? Jamen visst!

 

MerMedlem / Prenumerant

Logga in

Logga in eller ansök om
gratis medlemskap.

Sök på Kadens.se