Vi måste vara nyanserade
Arne Ljungqvist tittar inte mer på cykel stod det att läsa i en kvällstidning som i en artikel för övrigt skrev Radobank trots att laget heter Rabobank. Men så kan det bli när man inte är intresserad. Det är väl inget märkvärdigt att Arne inte vill kolla på cykel. Det är beklagligt att en ikon för hela idrottsrörelsen tar avstånd - om detta nu är sant och inte bara ryckt ur sitt sammanhang - från en av de sporter han alltid representerat som ledamot i IOK. Och att han gör det på grund av dopningsproblem, betyder det även att hans intresse för favoriten friidrott samt en mängd andra hårt drabbade sporter börjar avta? Jag vill bara säga att jag kommer att fortsätta att kolla på friidrott som jag tycker är väldigt trevligt att följa på TV. Jag gör det trots att friidrotten också har stora dopningsproblem, precis som cykel. Det visar många positiva tester, Balco-skandalen samt erkännanden från tidigare och nuvarande svenska friidrottare på elitnivå som tydligen vetat om och misstänkt i flera år att konkurrenter från ett antal länder varit dopade. Jag hoppas att också friidrotten klarar av att rensa i dopningsträsket. Men en motfråga hade jag velat ha i artikeln med Arne, typ, vad är friidrott starkare på i antidopningsarbetet än cykel? Inte gäller det blodtester i alla fall eftersom dom inte gör sådana i friidrott.
Riksidrottsförbundet har en dopningskommission där vice ordföranden Bengt O Eriksson häromkvällen på Sportnytt raljerade [länk] om att det är omänskligt att cykla så långt i Tour de France. "Nu tillgriper alla stallen att dom ger sockerlösning intravenöst, dom ger kortison o såntdärn't för att dom ska....." ???? Sockerlösning? Egentligen ingen märkvärdig metod men man kan väl säga att det är en gråzon med dropp, men faktiskt en metod man enligt proffset Marcus Ljungqvist helt slutat med i cykel. Kortison? Det är dopningsklassat! Såntdärn't? Nej, där går jag bet! Omöjligt att orka cykla varje dag flera timmar sa han också. Men det är ju för guds skull det enda dom gör, cykla alltså. Typ 3500-4000 mil om året. Och med dom orden anklagar han indirekt alla som tävlingscyklar på elitnivå..... Trodde RF hade bättre och mer nyanserade representanter som uttalar sig i media....
Till sist. VM i Osaka är i antågande. Det ser jag fram emot. Alla svenska medier bevakar också det som händer inför. Väldigt få bevakar den tråkiga dopningen inför. Dom kanske är rädda för att om det blir för mycket skandaler så kanske de inte får åka till härliga Japan. Eller hur ska man tolka att det i de flesta tidningar stått tre rader om 800-meterslöparen Ceplak som lämnat ett positivt A-prov och i vissa tidningar inget alls? Eller är man oroliga för att inte få intervjua våra svenska stjärnor om det står för mycket negativt om deras idrott?
Kan vi inte försöka vara lite nyanserade och balanserade?
Nu har jag hoppat på friidrotten kanske ni tycker. Inte alls, jag vill bara belysa att problemet dopning är större än att det bara är ett problem för cykelsporten. Idag kan man nästan tro det om man följer bevakningen i vårt land. Jag hade ju kunnat valt någon annan idrott att jämföra med. Och om ni fortfarande tycker att jag hoppade på friidrotten, blev det då bättre för cykelsporten? Nej, just det. Alltså, låt oss sluta kasta skit åt ena eller andra hållet och istället jobba - tillsammans - för en ren idrott.
Ciao
Roberto
Inlagt 2007-07-27 12:59 |
Läst 29979 ggr. |
Permalink
(Logga in för att skriva en kommentar)
-
2007-07-30 13:53
Erik Haglund
-
A F, det går inte för Predictor Lotto att köra ifrån Discovery Channel på den sista etappen!
Man kan nästan säga att det är uppgjort, TdF avgörs inte sista dagen om det inte är ett tempolopp då. Den som leder TdF inför sista dagen vinner!
Även spurtlagen vill vinna sista dagen så även de hade hjälp till att ta in en utbrytning med Evans och då är det omöjligt!
-
2007-07-30 12:58
oscarian
-
Vill bara säga, att det arbete du och Anders lade ned på Touren i Eurosport var hur underhållande och lärorikt som helst. Fem stjärnor av fem möjliga!
Lennart
-
2007-07-30 11:58
Stefan Kallur
-
Betyg: Betyg: 5
Arne har säkerligen gjort mycket gott inom antidopingarbetet, tyvärr har han också på senare år delvis varit en bromskloss för detsama. Vilket tyvärr bidragit till situiationen inom långdistanslöpningen. (inte direkt uppmärkasammat i sverige) Vi gillar ju att slå oss på bröstet.
Hoppas och tror att man i framtiden inom friidrotten tar rulle på cykel och skidor när det gäller blodtester, och inte fortsätter sticka huvudet i sanden.
-
2007-07-30 10:59
A F
-
Tänkte undra över det rent sportsliga. Inför avslutande etappen skiljde de 23 sek tror jag mellan Contador och Evans. Och både på radiosporten och Eurosport säger man att det är avgjort. Ska det vara så himla svårt att för Evans stall att köra ifrån med dessa sekunder om man verkligen försökte. Nu gjorde man inte det, varför? Har Evans och hans stall en bra dag, och Contador en dålig. Är det uppjort?
-
2007-07-30 10:43
olov 70
-
så tag denna tdf slut också som allt annat .
när jag läser på robertos v blogg så förstår jag , att jag är inte ensammen som har tyckt att dessa roberto&anders är kanon.
som sagt om roberto jobbade med isdans så skulle han vara lika underhållande .
men andra ord så är det inte tdf som är största orsaken att vi sitter i 5-6 h i 3 veckor varje dag UTAN det beror på ROBETO & ANDERS så tdf får bättra sig så inte dessa herrar slutar med sitt jobb och börjar med isdans för då kommer isdansen att bli lika bra
-
2007-07-30 08:59
Erik Haglund
-
Tack för TdF
Vi hörs på Vueltan!
-
2007-07-30 08:17
Juhlin Elisabeth
-
Betyg: Betyg: 5
Jag har alltid tyckt att cykling varit sådär att titta på, men jag har fått omvärdera det... Tack vare Dig Roberto och Anders har jag haft jättetrevliga veckor ( trots allt tjafs om doping). Jag har lärt mig jättemycket om sporten. Dessutom har jag fått se helt fantastiskt vackra platser. DET du skriver i din krönika om friidrotten är helt rätt säger jag som friidrottsfantast. Så tack igen... Kram från Elisa Göteborg
-
2007-07-30 07:20
Eva Eklund
-
Betyg: Betyg: 5
Morsning på er
Stort tack för årets kommentatortour. Tack vare er tittar jag på touren så mycket jag kan, varje år. Väl mött nästa år.
-
2007-07-30 00:26
Johan Lindholm
-
Betyg: Betyg: 5
Tja igen Roberto!
Stort tack för den här månaden. Ni har gjort ett fantastiskt jobb. Vilket engagemang!
Mvh
En nöjd tittare
P.s.
Frank Fredriksson? Du måste driva? Av en ofta 5 timmar lång sändning har du mage att klaga över 5 missade minuter, i en blogg tillhörande en person som du vet inte kan påverka TV-tiderna. Nej, SKÄMMES TA MIG FAN!
-
2007-07-29 23:25
Henk
-
Betyg: Betyg: 5
JAHA!
Se scenariot framför er:
Pga annat göromål under dagen fanns det inte en chans att se touren live. Därmed har jag hållt mig borta från samtliga tv-kanaler/radio som kan visa en slutlig utgång av touren. Jag har snabbt berättat för de vänner som ringt att jag inte vill höra ett ord om hur det går/gick idag, för jag skall se sammandraget klockan 22:45 på Eurosport.
Jag avklarar mina bestyr och slår på tv:n exakt 22:45. Döm av min förvåning när jag inser att detta fantastiska äventyr, den sista etappen på touren, redan pågått alltför länge. VA! Vad är det med Eurosport och TIDER! Nä, skärpning! Som ComHem-kund med möjligheten att jag förlorar min underbara Eurosport den 1:e september vill man inte att Eurosport skall ge ComHem sådan här gratischanser!
I övrigt är Mr R och Mr A ett underbart kommentatorpar! Det är en fröjd att lyssna till dessa herrar som med eget intresse och glöd i orden tagit oss igenom denna upplaga av touren.
/Henk
-
2007-07-29 22:44
Frank Fredriksson
-
HÅLL TABLÅ-TIDERNA! VI TITTARE BLIR FÖRBANNADE!!!
Varför i himmelens namn kan ni inte starta programmen i RÄTT TID!? Ni anger en tid i tablån men startar nästan alltid flera minutrar, ibland upp till 10 minuter, i förväg!!!! VARFÖR????????
Det här gör ju att vi tittare ALLTID MISSAR inledningen av sändningarna. Och extra irriterande blir det när vi gjort timerinspelningar!
-
2007-07-29 19:40
Roger Blix
-
Betyg: Betyg: 5
Ja då var "Touren" slut för denna gången, den har varit spännande och intressant såtillvida det andra som jag nu glömmer. Det var kul med Roberto & Anders alla trevliga inslag som satte krydda på det mesta i cykeln's väg runt i Frankrike.
Men en sak gick jag bet på att få vinna en cykel det gick jag inte jag i land med, men det kanske kommer fler möjligheter i framtiden, va vet jag.
Ett stort tack mina herrar Roberto V & Anders A för era förträffliga reportage från den 94 upplagan av "Touren". På väl återseende mina herrar.
Helt plösligt så känns allt så tomt och innehållslöst nu efter dessa tre intensiva veckor med och på Tour de France.
Nu ser man fram emot Vueltan om jag då kan se denna kanalen efter 1 Sep, detta återstår att se mä.
MVH/RogerB i Götet.
-
2007-07-29 18:19
Anders Lindahl
-
Betyg: Betyg: 5
Men Mona hur tänker du egentligen?
Tror du att Anders och Roberto verkligen har insyn i allt. Hur ska de kunna veta att Vinukorov dopat sig?
Vinukorov gjorde ett heroiskt tempolopp och just tillmälet gjorde Anders och Roberto då Vinukorov inte lämnat något positivt dopingprov.
När det väl blev offentligt sågade de Vinukorov jämns fötknölarna.
Skärpning Mona!!
-
2007-07-29 16:44
ohajja
-
Betyg: Betyg: 3
Billy Ocean - When The Going Gets Tough The Tough Get Going:
Touren i ett nötskal. Extrem ansträngning. Sålänge det är förutsättningarna kommer touren att överleva. Sedan kan fuskarna avslöjas, hur lätt som helts om man bara vill. Det är där problemet ligger. Bland organisationer och kontrollfunktioner finns f_n...i mig ingen - When The Going Gets Tough The Tough Get Going. Här gäller det att skylla på varandra. De är som politiker. Fy för F_n.
-
2007-07-29 14:52
Mona Hansen
-
Betyg: Betyg: 1
Jag tycker varken du eller Anders Adamson är nyanserade då ni sitter och öppet delger Era misstankar rörande Rasmussen helt utan fakta. Ibland undrar jag över Ert val av beskrivande ord som bl.a heroisk. Ett ord som användes av Er över Vinikuros tempolopp och förra året Landis tempolopp. Heroiskt att vara dopad och därmed ta etappsegrar från konkurrenterna? Hur Ni kan sitta och påstå saker om Rasmussen utan fakta är för mig helt oförklarligt. Det enda Ni har som fakta är hörsägen och åsikter.Ni hade redan från början bildat Er åsikt om Rasmussens skuld versa ickeskuld och därmed så fortsätter Ni Jag hoppas verkligen att det blir klarlagt vem som var dopad och icke dopad i touren 07. Idag tittar jag inte ens för vad ska jag göra det för. Ni enbart fokuserar Er på att döma Rasmussen och inte tala om loppet.
Hälsning
-
2007-07-29 12:48
Fredrik Stene
-
Betyg: Betyg: 5
Hej Roberto och alla andra! Tack för proffsigt kommenterande på Eurosport och för en trevlig blogg! Som nybliven cyklist med inköp av cykel förra året i Australien och även medverkan på Jacobs Creek Down Under tours öppna tävling har man ändå fått känna på de vedermödor som elitcyklisterna går igenom i ff a hög värme och kuperad terräng. Jag vill göra några reflektioner över doping och lite grann över straffskalan. Flera specialistförbund i Sverige och även RF/SOK har progagerat för livstids avstängning vid doping. Det finns dock ett problem i detta rent juridiskt och jag är inte rätt man att uttala mig om det (finns kanske någon därute som kan det finstilta) men EU tillåter inte sådana straffskalor utan man kom överens om att 2 år var grundstraffet, vid upprepade förseelser kan livstidsavstängning vara på plats. Man måste också särskilja vilken form av doping man sysslar med. Vid användande av tillväxthormoner t ex anabola sterioder finns det nu klara forskningsresultat (av doktorand Anders Eriksson Umeå) att effekterna sitter i ev i mer än 7 - 10 år, även av små intag, d v s en idrottsman/kvinna har effekterna kvar flera år efter användandet. Det kan vara en orsak till att vissa sprintlöpare kan efter 2 års avstängning kan återkomma så bra som en del gör... I dessa fall så är ju livstids avstängning det ända rätta. Däremot är det svårare att stänga av folk som använder sig av snabba, "enkla" prestationsökande medel eller metoder såsom bloddoping där effekten sitter i endast en månad, ibland kortare än så... Vinokoruv är någo ett lysande exempel på detta där han säkert inte skulle ha klarat de sista etapperna helt. Däremot bör straffskalan höjas vid upprepade förseelser och Rasmussens beteende är ju trots allt märkligt, men fartvinden och regnet i Dolomiterna gjorde hans omdöme klart sämre... I dagsläget vet vi inte allt om biverkningar av EPO doping.. Sedan tycker jag det är märkligt att de stall som är s k Pro Tour stall kan bli godkända med dopade cyklister, Unibet stallet blev avstängt p g a otillåten sponsoring (hot mot en av huvudsponsorerna) men jag tycker nog att det är viktigare med hårdare etisk och regelmässig nivå. Slutligen hoppas jag att du och Anders fortsätter att kommentera cykel trots det som har inträffat under Touren, ser fram emot nya tävlingar med Er båda. M v h Fredrik Stene leg sjukgymnast, f d testledare på testcenter Winternet - Boden/Luleå.
-
2007-07-29 12:16
Patrik Carlsson
-
Betyg: Betyg: 5
Håller helt med om att dopningen är ett stort problem för alla idrotter, men tyvärr verkar cykelsporten ha drabbats av värsta sortens panik. Den stora skandalen i årets Tour var inte dopade cyklister, det har man tyvärr vant sig vid, utan Rabobanks agerande. Dagen då de kastade ut Rasmussen dog årets Tour. Han har klarat ett tjugotal tester men kastas ut för att en italienare påstår sig ha sett honom, givetvis utan att kunna bevisa det. Hoppas för deras skull att de vet nåt mer och tänker avslöja det, tills dess så håller jag Rasmussen som 2007 års rättmätiga segrare av Touren.
Vill också tacka alla som jobbar med tv-produktionen för ypperliga sändningar. Sommarens höjdpunkt varje sommar! Tack också Roberto för en bra blogg och grattis i efterskott Anders! Sista tacket går till alla cyklister som utsätter sig för "omänskliga" prövningar så att vi andra kan njuta varje sommar.
-
2007-07-29 11:25
Kenneth Forslund
-
Betyg: Betyg: 5
Betr. Bengt O. Erikssons kommentar:
Det finns motionslopp, t.ex. Laholm Motions-6dagars,
som gamla gubbar & kärringar klarar av.
Man cyklar etapper om 14-15 mil i tre dagar. (I kuperad terräng) En vilodag, sedan fortsätter man i tre dagar till!
Så jag förstår inte riktigt hans inställning.
Det är väl lika omänskligt att löpa 100m på 10 sek., 200m på 20 sek., hoppa höjd 240 cm? Jag kan fortsätta med exempel hur länge som helst.
-
2007-07-29 11:24
Roland Öhrstrand
-
Angående friidrott och doping som du skrev om igår: Man undrar om "Musse" testades efter sitt svenska rekord. Han hade ju varit en längre tid på höj höjd och därmed skaffat en stor mängd röda blodkroppar. Nej, testa mer även i friidrott!
-
2007-07-29 11:20
Åke Karlsson
-
Tack Råbärto och Anders för att ni har guidat oss cykelfreaks genom Touren. Som vanligt har ni varit kunniga och pålästa. Tänk om fler sporter hade så bra ambassadörer. Tack Åke
-
2007-07-29 10:51
Anne-Marie Näslund
-
Ja, så har då sista dagen för i år kommit på Tour de France nu är det bara och vänta tills nästa år och nya utmaningar. Ett stort TACK till Er båda Roberto och Anders ni är bara helt suveräna jag sitter som klistrad vid tvn och ser på cykel och få höra era härliga berättelser jag får så många härliga skratt av ER. Hoppas få höra Er snart igen med era härliga röster och kommentarer. Vi hörs! Ha det nu bäst efter Touren. Goa Pussar och Kramer till Er båda..*L*
Tack för denna Tour.
Varma och cykelhälsningar Anne-Marie
-
2007-07-29 10:44
Johnny Pilblad
-
Betyg: Betyg: 4
Hejsan,
Till Roberto Vacchi Vill jag bara sända ett stort tack för dom senaste veckorna av stor underhållning. Och tack för att du inte ger upp om denna vackra sport trots all negativ press. Ingen lätt idrott att vara fast i ibland..
-
2007-07-29 09:33
Segeltorpscyklisterna
-
Hej igen,
Efter all prat om doping så skulle det vara intressant att veta vad som hände den Svenska cyklisten som fick blodförgiftning fyra veckor föra Olympiaden i Australien år 2000.
Stämmer det att han trampade på en rostigspik eller en rostig "glasskärva". :-)
Mvh
Segeltorpscyklisterna
-
2007-07-29 09:26
hape
-
olov 70, ja det stämmer kanske. Men Tdf är ju inte cykelsporten. Tdf kanske tror det själva, men om man kan fortsätta den utveckling som man ändå kan se, alltså fler och fler cyklister på vägarna, så är jag helt övertygad om att vi all kommer att tjäna på det!
-
2007-07-29 09:22
Hans Carlsson
-
Betyg: Betyg: 5
Hej Roberto!
Jag vill passa på att tacka dig och Anders för ett enastående kommentatorsjobb nu den sista dagen av TDF. Den s k sportpanelen med Chris, Pamela och vad nu den tredje personen hette, skulle naturligtvis blivit mer trovärdiga om de i st f att anklaga cykligen för doping, ha frågat sig, hur det kan komma sig att t ex de amerikanska proffsligorna, NHL, NFL, MBL, NBL osv och fotbollsligor och ishockeligor runt om i världen aldrig hittar dopingsfall!! Kan det kanske bero på, att i dessa ligor är dopingskontroller helt enkelt förbjudna. Ta den där MBL-spelaren, som gjort en massa homeruns, och som har ett rykte om sig att vara dopad, hur trovärdig är en sådan sport????
Nä, i st f att kritisera och göra er löjliga över en sport som cykling, som verkligen försöker stoppa fusket, lägg er missriktade energi på dessa "odopade" sporter!!
Nu önskar jag bara att du Roberto och du Anders orkar hålla på att kommentera, trots alla fega och eländiga påhopp!!
Hälsningar Hans Carlsson /Hasse i Jkpg/
-
2007-07-29 09:13
olov 70
-
hape Miljön ja cykel är bra för miljön men ej tävlingar på elitnivån ....Tdf är nog en av de största miljöbovarna per deltagare sklulle jag kunna yänka mig.
-
2007-07-29 09:09
hape
-
Sista dagen på Touren, och det kan fortfarande hända saker. Man glömmer lätt bort det, men själva tävlingen har ju varit riktigt spännande!
Skulle man ge sig på en sammanfattning av den gångna cirkusen, så måste vi väl återigen ge våra favoriter Robert och Anders ett klart godkänt för deras arbete i kommentatorsstolarna. Det är liksom en stor mysfaktor att ha deras röster surrandes i bakgrunden hela eftermiddagarna. Vissa händelser har etsat sig mer fast än annat. Intervjun med Markus Ljungkvist var ju jättebra och bestämda åsikter har vi inte heller nåt emot. Som sågningen av sportpanelen i svt, det var en härlig befrielse att få höra direktsänt! Chris och Pamela, två riktigt korkade blondiner. Deras direkta och tydliga förakt för sporter de uppenbarligen inte har något intresse eller kunskaper om, var i allra högsta grad motbjudande. Chris angående orientering: "bygg en djungel på en arena..." Den drogen han har tagit finns det inga dopingtester för ännu...
En annan sak med cykelsporten som inte lyfts fram tillräckligt är faktiskt miljön. Det finns faktiskt bara ett fordon som är direkt miljövänligt - cykeln! Själv har jag två mil till jobbet och jag försöker verkligen använda cykeln så mycket det går. Ungefär 3-400 mil per år blir det i rena nyttomil. Vad är inte det värt? Titta på cykelsporten i stort och inse att det kanske är det som är räddningen för vår sjuka värld!
-
2007-07-29 01:06
gloff
-
Ingen mer än jag som tänkt på stackars Soler och vilket helvete han måste ha haft igår av de vidriga ryktena?
Sprid inga mera rykten nu! Detta är internet. Rätt vad det är plockar nån simpel journalist upp nån av våra kommentarer å bygger ett rykte på den, eller vad som helst.
Tänk er för.
För övrigt undrar jag om någon läst vad Klöden sagt idag. Tycker nämligen det var ganska intressant.
-
2007-07-29 00:26
Onkeltobber
-
Antalet fällande dopingdomar (enligt wikipedia):
Athletics 296
Cycling 55
Football (soccer) 48
Weightlifting 40
Baseball 24
Swimming 22
-
2007-07-28 23:54
Onkeltobber
-
Apropås doping i olka sporter... På följande länk har man gjort en bra sammanställning och fast den inte är komplett så ger den nog någon vägledning för hur vanlig dopning är i de olika idrottsgrenar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Doping_cases_in_sport
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Doping_cases_in_athletics
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Doping_cases_in_cycling
-
2007-07-28 23:17
sniffisen
-
Betyg: Betyg: 5
Levi såg ovanligt pigg ut tänker man nu,, trist men sant och istället för att softa inför avslutningen imorgon väntar man på att DSC kallar till presskonferens och vi snackar doping en sändning till,, kul att du får så mycket kommentarer nu för tiden:/ tony
-
2007-07-28 22:33
boddan
-
Betyg: Betyg: 5
Här kommer ett förslag.
Man borde tvinga alla poffsstall att bedriva sin verksammhet på ett mer fotbolls liknande sätt d.v.s Stallet bestämmer sig för en hemort för verksamheten. De kontrakterade cyklisterna bosätter sig i eller omkring denna ort. Stallet tränar tillsamans under säsongen. Inga cyklister får ha egna doktorer eller annan personal utan all markservice skall skötas av stallet i fråga.
På detta sätt skulle de olika förbunden och antidoping byråerna alltid veta var cyklisterna befinner sig och kontrollen av de samma skulle kunna bedrivas på ett bättre sätt. Givetvis skulle det behövas bannlysas personer från stallen så som fd cyklister som varit dopade mm
-
2007-07-28 21:49
Mathias Hägglund
-
Betyg: Betyg: 5
Tack Roberto Vacchi. Tack Anders Adamsson. Tack Tour de France för detta året. Tack för allt !
/Mathias - http://allmy.loveisgone.com
-
2007-07-28 20:39
Lars Nilsson
-
Betyg: Betyg: 5
Håller med om allting till 100%. Som Tommy Engberg skriver så hade det varit mycket intressant att läsa artiklen i en av de stora svenska kvällstidningarna.
-
2007-07-28 20:11
Onkeltobber
-
Lite löst krut.
Som vanligt är man djupt imponerad över Discovery:s temporesultat (4 i topp 7). De verkar ha en återhämtningsförmåga som de andra bara inte kan matcha. Övriga lag kunde nog lära sig en hel del av DSC:s... öh... träningsprogram.
-
2007-07-28 20:01
Onkeltobber
-
Betyg: Betyg: 5
ASO bryter med UCI... Fantastisk... Speciellt då man åberopar sig en sportslig anledning. Jo tack, TDF ledningen är ju kända för att alltid driva det sportsligt korrekta... Man kunde tex aldrig tänka sig att avvisa vissa lags deltagande av personliga orsaker. Man favoriserar ju aldrig deltagande av franska lag och lag med franska personligheter. Hahahaha!!!
Argumentationen halter dessutom... Om man inte hade haft ett samarbete med UCI så hade man kanske ALDRIG fått veta något om Rasmussens varningar.
"Der er helt klart en vilje til at skade Tour de France. En vilje til at forsøge at mindske dets succes. En vilje til at såre det. Det er en kyniske beregning fra uansvarlige folks side," citat: Patrice Clerc saxat från TV2.
Det är ju ett utlåtande man hade förväntat sig komma från en psykopat med paranoia - och jag skämtar inte!
Roligt att TDF/ASO vill vara med och ta ett gemensamt ansvar utanför deras egen lilla värld…
Detta tycker jag skadar TDF mer än alla årets skandaler. Vi efterlyste SAMARBETE efter alla skandalerna. Vi ville ha samarbete mellan UCI, nationella organisationer, arrangörer m.m. Vi fick SPLITTRING. Bra jobbat.
-
2007-07-28 19:59
Erik Torstensson
-
;-D Det vet du väl förresten Robban att bara kortison utan lite såntdärn´t också inte ger någon vidare effekt!! *skoja bara*
-
2007-07-28 19:56
Erik Torstensson
-
Jag tror inte att vi kan komma så mycket närmare en utrotning av dopingen om vi endast ska fortsätta med att stänga av cyklister några år för varje förseelse. Det är dags att börja utöva strikt kontroll över läkare och andra ledare som bevisligen är med och administrerar detta. Med tanke på vad det är för preparat som används så tycker jag man kan jämföra det hela med vilken knarkhandel som helst. Kanske dags att vända strålkastarljuset mot dessa typer som på nåt sätt ligger bakom detta. Cyklisterna är inte bara offer, det är inte det jag menar, men de behöver hjälp för att komma över preparat etc och den langningen som försigår, inte minst på amatörnivå tänk på det, är på nåt sätt roten till det onda.
För övrigt heter mina ikoner inom cykelsporten: Passo di Gavia, Paterberg, Vacchis garv/Serras smittande entusiasm (F-n att mitt tvbolag tagit bort Viasat sport:-( ), gamla Gitanehojar, peugeot-lagtröjor från 80-talet osv, allt som gör det värt att fördjupa sig i denna vidunderliga sport. Leve Cykelsporten!
-
2007-07-28 16:59
Preben Larsen
-
För mig kommer TdF, GdI och VeS alltid vara "lagtävlingar". Va hade den gula tröja gjort om han inte haft ett lag till att köra sig fram? Cofidis och Astana tog konsekvensen av det sina dopingfall och drog ut hela laget.
-
2007-07-28 16:26
Anne-Marie Näslund
-
Skönt att höra att Mauricio Soler var ren..
Mvh/Anne-Marie
-
2007-07-28 16:10
Anders Reinhold
-
Betyg: Betyg: 5
Hej hej, den bloggen var din bästa på länge skönt att även se alla kommentarer. Man känner sig väldigt ensam ibland när man påtalar dopning inom fotbollen och andra idrotter. Då finns det alltid en ursäkt om att det inte spelar någon roll i lagsport osv. Intressant program på TV som visade missbruket av medicin typ Voltaren inom fotbollen. Nej viktigast är att varje idrott tar fuskarna på allvar.
Det tråkigaste med långa lopp som TdF, Girot osv är att man inte hinner se allt.
Kör hårt Roberto och Anders ni är som vanligt bäst. Saknar dig Roberto som kom. inom Längdskidåkning.
Hälsn. Anders
-
2007-07-28 16:08
Björn Jungnelius
-
Hej Roberto o tack för kanonrapportering.
Uthållighetsidrott har väl alltid setts med ett stort mått skepsis från Riksidrottsförbundet. Att en representant därifrån, Bengt Eriksson, uttalar sig i negativa termer är därför inte förvånande. Att samme person i egenskap av läkare påstår att tävlingens upplägg är helt ofysiologisk och därför omöjlig, borde ha etapper varannan eller var tredje dag, är mer uppseendeväckande.
En stor del av elitidrotten är ”ofysiologisk” i den mening att normala återhämtningsmekanismer inte är tillräckliga. I cykling och annan uthållighetsidrott krävs ökad kapacitet hos de mekanismer som reglerar energiomsättning och salt/vatten-balans. Andra mer accepterade idrotter belastar skelett, leder och muskulatur på lika ”ofysiologiskt” sätt. Träning går till stor del ut på att träna upp dessa kompensations och reparationssystem. Måttet av skador inom en viss idrott kan då sägas vara ett tecken på hur långt kompensationen är fysiologiskt möjlig. En idrott med lite skador är en idrott som är fysiologiskt möjlig enligt detta resonemang. Cykelsporten skulle då kunna sägas vara mer fysiologisk än t.ex. höjdhopp eller tresteg där få utövare klarar sig genom en karriär utan allvarligare problem.
Sockerlösning intravenöst kan inte tillföra större mängder energi via normala blodkärl utan mycket stora volymer och andra problem vilket alla läkare med kunskap om intensivvård vet. Kortison är ett hormon som bryter ner och därför motverkar uppbyggnad av energi/protein-depåer och är alltså helt fel i detta sammanhang. Rätt intag av mat o dryck med kosttillägg i form av salter fungerar betydligt bättre.
Uttalandet vittnar alltså om okunskap om fysiologin vid denna typ av tävlingar och är minst sagt förvånande eftersom uttalandet kommer från en läkare och vice ordförande i RF’s dopingkommission.
Doping är ett problem inom all idrott och i synnerhet de där dopingen ger störst utslag, som t.ex. inom vissa friidrottsgrenar eller cykelsporten.
Därför är det extra tråkigt när officiella representanter för IOK och dopingkommissionen inte klarar av att vara neutrala utan enögt följer med mediadrevet.
Björn Jungnelius
Läkare och f.d. ultralöpare på elitnivå.
-
2007-07-28 15:53
magnus burling
-
Har följt tdf lite sporadiskt under sommaren och Undrar om man har testat hela astana stallet efter det att vinokorov åkte dit. Han har uppenbarligen ej sysslat m detta på egen hand utan behövt hjälp. Ingen i hans stall har kommenterat dopingfallet mig veterligen. Om det är så att inte hela stallet PER AUTOMATIK blir testade i såna sammanhang är ju det skandal.Astana stallet lade ju beslag på topplaceringar hela bunten. Och att ni kommentatorer ej berört detta är mkt underligt. ( m reservation att jag inte lyssnat hela tiden, men ganska mkt ändå ). Varför testas inte hela cofidis ?
Mvh Magnus
-
2007-07-28 15:35
Segeltorpscyklisterna
-
Betyg: Betyg: 4
Hej,
Efter all prat om doping så skulle det vara intressant att veta vad som hände den Svenska cyklisten som fick blodförgiftning fyra veckor föra Olympiaden i Australien år 2000.
Stämmer det att han trampade på en rostigspik eller en rostig "glasskärva". :-)
Mvh
Segeltorpscyklisterna
-
2007-07-28 15:32
olov 70
-
Anders A
att man klarar att cykla runt i Tdf och att du kört italien runta det är bra gjort om man klarar av detta utan att fuska ....
men det går inte att säga som du gjorde i sändningen .
jag kan inget om cykel men jag har svårt att se någon klara av tdf med i toppen i 3 veckor och vara bäst på alla svåra etaper och vinna i 7 år världensstörsta tävling det är inte möjligt för en elitcyklist utan hjälp. sen om det är ekonomiskdoping eller mediciner så vad är skillnaden om vi skall vara objektiva och det skall vi vara enl roberto.
-
2007-07-28 14:38
Ullan
-
Vacchi! Visst UCI har sina regler. Men varningar kan väl vara av olika slag. Rasmussens varning 29 Juni, som grundar sig på två rejäla förseningar till UCI och som OMÖJLIGGJORT att Rasmussen kunnat testas på 3 veckor inför världens största cykeltävling, borde i sig vara fullt tillräcklig för att Rasmussen inte borde få starta. Och jag är helt övertygad om att det är så tourledningen ser på det, d v s en varning av sådant slag är alldeles för allvarlig för att ingoreras (Och med hårdgranskande journalister kommer det att uppdagas.). Dessutom anser de väl att 45-dagars regeln borde gälla i detta fall. Vilket är värst egentligen: missa en out-of-competition test eller vara oanträffbar för en out-of-competition test i tre veckor (Sedan fanns ju inte Rasmussen på plats när ADD försökte testa honom 21 juni.).
-
2007-07-28 13:38
rein66
-
Betyg: Betyg: 5
Bra blogg och en mycket väl genomförd intervjuv med Marcus igår, där fick man ju veta en del som annars inte kommer fram när "vanliga" journalister intervjuvar.
Ciao
//Mats
-
2007-07-28 13:09
Roland Ankarsten
-
Ja för oss sommarTVnarkomaner är Touren det ultimata dopingmedlet. Bättre TV finns inte helt enkelt. Det skulle i såna fall vara nåt kulturhistoriskt natursport-program med gastronomiska inslag men nåt sånt finns ju inte som vi alla vet. En egen liten teori jag har varför alla hackar på cykelsporten just i Tourtider är att avundsjuka och jantelag styr även här. Ingen, nej, INGET får bli så stort mäktigt och himla märkvärdigt som Touren. Åtminstone inte i Sverige. Och i vart fall inte om det samtidigt är suverän TV. Jag tror lite på det här. Låt de skadeglada Gladorna och alla halta hästar och trötta labradorer hållas. Det är ju synd om dom. Den eviga ankraden kan inget stoppa ändå.
-
2007-07-28 12:29
Urban Medin
-
Trots dopingskandaler, sparkade cyklister, häxjakt, mediarykten och allt. Så älskar jag sporten. Tdf har aldrig varit så stort i Sverige som den är nu och det är tack vare cirkusen. Ja det är en baksida som ingen tänker på och ju fler det är som skriker eller spyr galla över sporten, så växer den :) Det är fantastiskt bra att kontrollerna är på väg att vinna över fuskarna och jag tror att det inom en snar framtid, är ett minne blott då det fanns fuskare inom cyklingen. Men som många tycker, så är just tdf så mycket mer än div. tröjor. Det infinner sig ett tomt vacum när de som tävlat, gått i mål. Jag vill också tacka er för årets upplaga av touren som ni skött på ett oklanderligt sätt och vi ser fram mot nästa :) Tack. /U
-
2007-07-28 12:12
Preben Larsen
-
ja det har blivit för lätt att bara anklaga åkare, denna gång var det Soler och innan dess, hade Contador knappt fått på sig den gula tröja, innan AG2R tyckte det var något misstänksamt vid honom.
http://tour.tv2.dk/article.php/id-7716650.html
Som Greg Lemon sa: Kanske bättre att Touren inte får någon vinnare i år”!
-
2007-07-28 11:49
gloff
-
tack Preben. Dessa rykten gör en ju vansinnig. Först rapporterar journalister rykten, för att sedan skriva att de inte är sanna. Men inte ett ord om att de själva hjälpte till att sprida ryktet. De borde kolla sina källor bättre. T o m Eurosport hade ju faktiskt hängt på ryktet inatt. Illa.
-
2007-07-28 11:44
Preben Larsen
-
ingen har åkt dit - presskonf om att ASO slutar samarbeta med UCI
http://tour.tv2.dk/article.php/id-7725700.html
-
2007-07-28 11:32
gloff
-
http://tour.tv2.dk/article.php/id-7725700.html
Soler startar. Rykten rykten rykten!
-
2007-07-28 11:30
gloff
-
Det är väl en presskonf nu från ASO om nåt om jag inte fattat saken fel. Men har inte sett några nyheter från den ännu.
Tycker det är ett vidrigr förfaringssätt att media använder vadslagninsföretag som källor för sina nyheter om vem som åkt dit för doping nu. Och det är ganska äckligt hur mycket läckor det finns av info till media.
Och vem i helvete läcker till vadslagningsbyråer innan det avslöjats vem som åkt dit?!
-
2007-07-28 11:25
Anne-Marie Näslund
-
Jaha ska det bli ett nytt dopingfall....
Är det inte nog redan....
Colombianen och bergsspecialisten Mauricio Soler pekas ut som fuskare av belgisk media..
Hoppas det är inte sant...
Ha d bäst!/Anne-Marie
-
2007-07-28 11:24
pran
-
Betyg: Betyg: 4
extrem många sprinters åker fast för doping
Ben Johnson,Tim Montgomery, värlsmästare och rekordhållare
i simningen åkte i år det fast två stora manliga stjärnor poliakov för steroider och mellouli för amfetamin (överdoserat i samband med studier enligt vissa) Poliakov har tagit medalj på stora mästerskap och mellouli vann faktiskt Vm i år (på 400 m fritt om jag minns rätt)
Sen har vi det svenska fallet Ebba Nyberg som åkte dit efter att ha använt ett kosttillskott som blockerar östrogenet..produkten kan man köpa i affärer gymgrossisten etc
De svenska representanterna är ju pinsamma med sådana uttalande. det visar hur dåligt insatta o pålästa de är..de samma gäller ju media också
det är kul om det är pålästa om det de kommenterar. Jag följer simning vilket jag har hållt på med o de kommentatorerna är inte speciellt kunniga och så intresserade av sporten som ni är när ni kommenterar :)
-
2007-07-28 11:22
Preben Larsen
-
Ja det är rätt Christian, men att inte samarbeta med UCI låter för mig helt korkat. Då blir det väl så att UCI inte vill låta åkare starta om de har åkt TdF.... då blir det OS, VM, m.fl eller Touren utan dom bästa.
Känns som det lite för mycket politik i det hela just nu. Sport och politik inte går hand i hand.
Det finns för många högbetalda personer och styr dagen idrott.
Vi får vänja oss vid doping, det kommer alltid att finnas, men idrotten och för den del cyklingen kommer att överleva ändå.
Precis som i fotboll finns det möjlighet att ”filma” sig till en straffspark eller att göra det avgörande mål med handen. Man får inte göra det, men det förekommer och vi hyllar dom ändå.
Exempelvis har vi ju ”Vino” som fram till förra veckan var en stor hjälte, men han har ju också kört för Team Telekom, som Jan Ulirch, Jörg Jaksche, och Zabel. ”Vino” började nog inte med doping under TdF i år, men det var i år han åkte dit.
Vi ska kämpa för ren idrott! Det kommer alltid finnas ”fuskare”, hoppas bara vi tar dom.
Sen tycker jag inte man ska ropa ”SKANDAL” varje gång en åker dit i cykling – tvärtom ska vi vara glada att det nu är en mindre som fuskar!!!!!
-
2007-07-28 11:19
Berit Jormell
-
Betyg: Betyg: 5
Tjena,
Håller fullständigt med dig! Om vi går samman blir vi starka, eller hur? Fram för rena sporter och personer som vågar ta sitt ansvar! Berit
-
2007-07-28 11:13
Ulf Lundgren
-
Betyg: Betyg: 5
Hej Roberto
Är helt med dig i ditt ifrågasättande. Cykel är en ädel sport med tyvärr, lite för många fuskare. Det gör dock inte cykelsporten sämre än andra sporter i jämförelse.
Cyklade själv en gång i tiden i Skoghalls CK och har kärt mig från början vad denna sport är, vilket enormt uppoffrande cyklister ställs inför.
Passar också på att tacka dig och Anders för ert suveräna kommenterande. Ni borde utses till de i särklass bästa i Sverige. Det är ni som gör Tour de France och andra tävlingar till en fröjd att följa i TV. Tusen tack!
Hälsningar
Ulf Lundgren, Haninge
-
2007-07-28 11:00
Viktor Kjäll
-
Betyg: Betyg: 5
Måste säga att det var en grym blogg idag! Håller med dig till 150% doping är allas sporter problem,bort med ledare och ansvarig som varit inblandade i dopinghärvor tidigare! Blir tomt när TdF tar slut va ska man då titta på?
-
2007-07-28 10:04
Christian Lindqvist
-
Betyg: Betyg: 5
Preben, det du inte nämner är att Prudhomme vill samarbeta med WADA för han tror att de kan göra mer för en ren idrott. Detta kan ju kanske vara ett första steg mot ett ökat centraliserat arbete mot doping inom idrott.
Sedan kan det vara på sin plats att ifrågasätta RF när man hör att varken Markus Ljungkvist eller Björn Ferry gjort dopingprov utanför tävling.
-
2007-07-28 10:00
jessica ahlstrand-carlsson
-
Betyg: Betyg: 5
håller med dig till 100%
-
2007-07-28 09:39
olov 70
-
så kom ett nytt fall...bergatröjan...
Håller med roberto att detta inte är ett Cykel problem utan ett IDROTTS problem där tyvärr cykel syns just nu mycket.
och genom att det är ett idrottsproblem över världen på elit och tyvärr korpnivån det är detta som gör det svårt att komma till ett bra resultat...och allt handlar om hur vi är skapta...tyvärr ser man saker i samhället som inte är bra för utveklingen för världen på sikt.
Tyvärr så länge det finns pengar så kommer typ doping att finnas kvar på elitnivån..
-
2007-07-28 09:01
Åke Karlsson
-
Betyg: Betyg: 5
Jag håller med dig. Om alla andra idrotter skulle vara lika duktiga och kämpa mot doping som cykel skulle det vara bra. I den spanska härvan fanns det mycket andra idrottare än cyklister med. Vem? jag har inte hört något.
Något helt annat. Det börjar luta åt Evans. Åke
-
2007-07-28 08:42
Ullan
-
Vacchi, du säger att du kommer att fortsätta att titta trots att du vet att det finns dopingproblem. Frågan är om denna hållning egentligen är försvarbar. Anta att alla resonerar som du kommer sponsorerna då att sätta tryck på att idrottsgrenen ifråga bör rensa upp i dopingträsket? Tveksamt. Det är ju rädslan för att människor skall sluta följa idrottsgrenen som skapar det tryck som leder till inre rengöringsarbetet. Det påminner lite om konsumentmakt: om det är en vara eller tjänst vi ogillar i något avseende så slutar vi köpa den eller minskar vårt köpande av den vilket leder till att producenten måste korrigera sin vara eller tjänst för att återfå konsumenterna. Jag anser att det är en aning naivt att tro att sponsorer kommer att fly en idrottsgren bara för att det finns doping inom den. Nu är det givetvis förståeligt att man vill fortsätta att följa den idrottsgren man verkligen är förtjust i, men just den viljan utgör inget argument för att man bör följa idrottsgrenen ifråga. Hoppas nu inte att du tar detta som ett personligt påhopp. :)
-
2007-07-28 07:16
cykellars
-
Betyg: Betyg: 5
Tack Roberto,för att du ger oss cykelfanatiker en röst i det dystra mediala klimat som råder i Sverige! Mycket tråkigt att Ljungkvist och hans gelikar ska få stå och spy galla över vår idrott i uttalande efter uttalande.
Blev riktigt förbannad då jag hörde Bengt O Eriksson tycka att det är alldeles för krävande med etapplopp utan vilodagar!! Vår vän Pär Edgren har ägnat de sista veckorna åt sin egen ''Tour'' och är snart i mål. Som relativt (o)tränad +40-åring har han genomfört samtliga distanser med en snitthastighet 10-15 km/h under proffsens på vägarna kring Stockholm. Han har bevisat att det inte på något sätt ''omänskligt'' det de vältränade proffsen gör, att om man har viljan är det fullt möjligt(utan otillåtna stimulantia)! Ni som har missat Edgrens Tour kan följa hans bravader på www.velo.se.
-
2007-07-28 06:55
Roland Ankarsten
-
Betyg: Betyg: 5
Bra och klokt som vanligt. Dopingarbetet är ju
stort starkt och seriöst just inom cykelsporten och i jämförelse med andra idrotter. Att sen resultaten av detta arbete låter vänta på sig eller inte är helt tillfredställande visar bara att än mer måste göras. Men cykelsporten förtjänar erkännande och stöd från övriga idrottsfamiljen och inte bli pajkastad på som nu är. Det är viljan och ambitionen komma till rätta med problemen som räknas och inte dom alltjämt nedslående resultaten.
-
2007-07-28 06:22
robzon
-
Betyg: Betyg: 5
Bra- Bra -Bra ! Blir så arg, varje år-för Om det sägs nåt mer än vem som vann etappen i svenska media, så är det Skandal o skandal. Jag tänker fortsätta titta o följa med, o lyssna på Dig o Anders, ni gör ett Superjobb o ni får så mycket skit som om det är ert fel att det finns massa skumrask inom sporten. Det är därför härligt att höra när Du o Anders ilsknar till o svarar skarpt på sms ni får in! Heder åt er !
-
2007-07-28 04:38
Tommy Engberg
-
Betyg: Betyg: 5
Jätte bra skrivet! detta borde publiceras i en dags, kvällstidning. Alla idrotter har haft problem med doping. Tänk kraftsporter som brottning, tynglyftning mm. Jag tror på cyklingen annars skulle jag inte kolla så ofta som man gör.
-
2007-07-28 03:22
us3r
-
Bra inlägg Roberto. Om jag inte minns fel så var Fifa i bråk med Wada när de ville testa fotbollspelare men att Fifa vägrade gå med på detta.
-
2007-07-28 01:49
Musse Åberg
-
Betyg: Betyg: 5
Tack Roberto för din blogg. Det som Bengt O eriksson sa att det är omänskligt att cykla så långt i Touren vet inte vad han pratar om. När jag var 15-16 år( gammal konkurrent till dig Robban)tränade jag under sommarlovet mellan 15-20 mil varje dag och jag mådde bra av det och då ansågs inte de i cykelkretsar vara omänskligt. Jag kommer ihåg vid ett tillfälle jag pratade med Adam om träningsmängd hur mycket man tränade som ung och då sa Adam att han diskutert med sin son om detta och Adam visade sin träningsdagbok för honom, att så här mycket tränade när han var i din åldern "slutdiskuterat". Jag läste att de vill ta bort cyklingen från OS pga av all doping, då måste ju friidrotten varit borta för länge sen likaså tyngdlyfting och brottning men icke. Jag har tävlatoch varit tränare sen -77 och cykeln är den bästa idrott jag utövat,så många vänner runt om i sverige man fått och så mycket man har gemensamt och nu har ens barn börjat få intresse för sporten. Hade i juli månad den ultimata semestern, sonen spelade fotbollscup i Cattolica (Italien) tog med cykeln och såg italien från en annan sida(12-15 mil/dag omänskligt är ju i alla fall 42) än bara strand och barer. Var till Cesenatico till Panatnis museum en otrolig upplevelse. Har ni chansen att åka till Italien och cykla gör det, ingen tutar eller skriker åt en man är ett slags helgon på vägen.Hittade den ultimata cykelaffären hade allt vad campa gjort www.ciclitonti.com.
PS Mina kamrater kallade mig för Pontoni för min mage......
Musse
-
2007-07-28 01:03
Mikael Jansson
-
Hade velat läsa tidningarna de nästkommande dagarna under exempel VM/OS då fridrottare & simmare helt utan förvaning inför blodanalyser på utövarna.
PS Roberto, Du och Anders är bäst!!!
-
2007-07-28 00:49
Jan Gustavsson
-
Betyg: Betyg: 5
Som vanligt en blogg mitt i prick Roberto! Jag svamlar vidare: Skälet till att Cykelsporten drabbas hårdare medialt är troligtvis att TdF bara har en vinnare och inte 47 (24 herrgrenar och 23 damgrenar i Osaka). Ja menar, är man inte bäst på att hoppa längd kan man alltid hoppa längst med tre steg, eller varför inte fem eller sju. Så om TdF inför massor med grenar enligt friidrottens och simningens modell, typ "kast med liten cykel", "3000 meter cykel över hinder" osv. så kommer dopingfallen drunkna i alla gula ledartröjor man kan dela ut. Till å med en svensk som kommer hem med en gul tröja i 100 meter fjärilcykel... kort bana. Såå det är väl som vanligt med medaljens baksida, TdF är så fokuserat på EN vinnare att även minustecknet blir gigantiskt när det dyker upp. Jag kan räkna upp TdF vinnare 10-15 år tillbaks, men vem f-n minns vem som vann släggfinalen eller 100 meter ryggsim i OS i Aten 2004!
Mvh Janne som gillar friidrott åxå
-
2007-07-28 00:15
Onkeltobber
-
"Touren vill inte samarbeta med UCI nästa år" (citat: Prudomme enligt Eurosport)
Sorry - då är det TDF som åker ut för min del. Medan UCI kanske kunde varit lite mer kraftfulla i sitt agerande så försöker de i alla fall hitta en rättvis linje... Ledningen i TDF har å andra sidan oftare stått för de mera.. öh.. ska vi säga "spontana" kommentar och beslut ibland kryddat med en svag antydan av hyckleri.
-
2007-07-28 00:14
Johan Magnusson
-
Betyg: Betyg: 5
Hej Vacchi, länge sedan jag såg dig springa omkring på SCF i Sigtuna iklädd tajt tempodräkt! Tack för att du fick med allt det jag själv tänkt i din blogg. Vill bara tillägga en sak kring Bengt O Erikssons uttalande om kortison. Hur ofta kan man inte läsa eller höra om t ex fotbollsspelare eller andra lagidrottare som framställs som hjältar för att de "spelar på sprutor". Senast häromdagen uttalade sig en orolig Anders Svensson (Elfsborg) kring sin skadade ljumske. Idag blev alla vi "Boråsare" dock lugnade. Anders Svensson har fått en cortisonspruta och blir det inte bättre så får han en till på söndag. Är man skadad ska man varken spela fotboll eller köra cykeltävling! Precis som du vill jag inte klanka ner på någon annan idrott men människans behov av "rättvisa" är en uråldrig drift och det känns inte ok att fotbollsspelare = hjälte och cyklist = fuskare.
-
2007-07-28 00:08
Stefan
-
Betyg: Betyg: 3
Tjoho!
Tråkigt att Arne inte tittar på Touren längre.. ;-)
(Har dock lite svårt att få in i min skalle att han skulle ha spenderat dom senaste två veckorna framför tv;n.. men, men.. ) ;-)
Jag tittar dock än, och kommer att fortsätta med det! (Idag gjorde jag det i sadeln på min gamla motionscykel! Och precis som dom stora stjärnorna så fuskade jag! Dock INTE med doping! Men vid varje reklamavbrott så tog jag en liten paus, så TACK Eurosport för att ni visar så mycket reklam! Hehehe..)
Hur som helst så förstår jag den gode Arnes frustration och uppgivenhet!!
Cykelsporten HAR problem med doping!
Det kan man tycka vad man vill om, men så ÄR DET!
Och så speciellt kul att följa ett idrottsarrangemang där den ene efter den andre trillar dit, kan då inte jag påstå att jag tycker att det är.
Sen om det gäller friidrott, cykel eller någon annan sport spelar mindre roll..
Naturligtvis är det jättebra varje gång man får fast en fuskare, men samtidigt så ökar misstänksamheten gentemot ALLA när någon åker fast, och till slut så misstror man allt och alla!
Jag vill inte vara sån, men sån är jag, och säkert många med mig...
Naturligtvis blir det en massa negativ publicitet i media varje gång någon ertappas med fingrarna i syltburken, men precis som en viss Bert Karlsson så tror jag att all publicitet i det långa loppet är av godo!
Det snackas just nu doping hej vilt bland cyklister, ledare, arrangörer och vanligt folk (cykelintresserade som icke cykelintresserade) och i stort sett alla vill att man ska gå hårdare fram i arbetet mot doping!
Sen att cykelsporten tillfälligtvis svärtas ner av mindre nogräknade människor med dåliga kunskaper (typ Bengt O Eriksson) är beklagligt.. men på sikt så kanske det ändå är bra..?
Jag vill iaf tro det!
Arne Ljungqvist for President! ;-)
-
2007-07-27 23:47
Andreas Persson-Stenberg
-
Betyg: Betyg: 5
Kan säga så här för 4 år sedan visste jag inte vad Touren va men nu kollar jag hela tiden för jag tycker det är mer intresant än vad en Fotbollsmatch och Sedan undrar jag Vacci Kan man nomenera dig till årets Idrottskomentator med Anders för jag tycker att ni är Bättre än Någon Jideh eller någon annan för ni lever in i sporten och er kan man fårga saker om medan dom kan bara skaker framför kameran PS. Tyckter du är hur bra som helst som kommentator
-
2007-07-27 23:32
Kenneth Elfström
-
Betyg: Betyg: 5
Håller med dig Roberto. Just nu uppmärksammas cykel fast andra idrotter typ friidrott eller varför inte tyngdlyftning har massor med dopingfall. De idrotterna har väl sina fans fortfarande de med. Det enda man kan göra är att beklaga det som hänt och fortfarande händer och hoppas att det vi en dag kan ha kommit så långt att alla tävlar på samma villkor. Jag kommer att fortsätta kolla på de sporter och idrotter jag tycker om och säkert bli besviken igen av vissa utövare men jag hoppas...
Hoppas du och Anders fortsätter med ert engagemang, utan er blir touren fattigare än utan Vinokourov, Rasmussen och allt vad de heter.
Chao
Kenneth
-
2007-07-27 23:24
Preben Larsen
-
"Kul" att det nu ser ut som om det var ASO som pressade ut Kyllingen, inte Rabobank eller en positiv test. Samtidig säger rykten att Soler i "Polka Dot" oxå åker ut, men han för en positiv test.
Nästa år vill ASO och Tour de France inte samarbeta med UCI, men...... om de oxå nästa år vill bestämma vem som ska vinna, kan man bara fråga sig om Touren nu är död?