Suck
Livet leker efter att jag fått, för en gångs skull, vara en hel dag med mina barn en julidag. Fiske har vi bland annat haft på agendan och bara tagit hand om varandra. Bästa jag vet. Kommer sedan hem efter en god middag hos goda vänner. Vinokourov bloddopad. Människan måste vara helt pantad. Eller rättare sagt, helt galen. Trycka i sig någon annans blod är fusk så det bara dånar om det. Tydligen ska vi inte gå omkring och tro att det är speciellt mycket bättre nu.
Jag har nu skrivit en massa saker omvartannat men raderar hela tiden. Det är en massa frustration. Vet inte vart jag ska ta vägen. Det får bli sängen. Men när jag vaknar imorgon kommer det tyvärr att visa sig att det inte var en mardröm utan verkligheten som cykelsporten lever med och kämpar mot. Kalla mig dum, kalla mig löjlig, kalla mig idiot eller naiv. Men en sak har jag bestämt mig för långt innan Vinkourov-fallet och jag står för det alltjämt. Denna sport är för vacker och för intressant för att jag ska ge några idioter glädjen att distansera mig från denna. Dom är i mina ögon alldeles för små människor för det. Och cykelsporten för stor för deras fruktansvärda misstag (hoppas jag).
Jag längtar efter att få sätta mig på min cykel. Bara följa med den till någon vacker plats. Tänk att någon gång få göra det och fundera på cykelsporten utan att ordet dopning smyger sig på. Det verkar som om den stunden är långt borta. För ordet dopning kan vi tyvärr komma att få höra i flera andra sammanhang denna Tour.
Suck
Roberto
- 2007-07-29 00:48 David Bruno
-
Betyg: 4
Ok Lördag, En spännande dag kvar... timmen är sen, så förlåt mig. Fast detta är kul. Jag såg en bild av Roberto, där han var påfallande lik Peter Sellers!!! tänka sig. (Anders Adamsson vet förstås ingentíng, eftersom skådespelare inte är hans tekopp.) Tunga ögonlock, ett lagom snett leende. (Peter Sellers) Fast med lite bockskägg eller så...
Kanske har Roberto en framtid som filmkomiker - vem vet? Peter Sellers skulle nog varit lite avundsjuk kanske...
Kalle Stropp
- 2007-07-27 20:12 Gunnar Hadders
-
http://www.nrksport.no/sykkel/1.3054168
- 2007-07-27 02:45 Stefan
-
Hej Sporchi!
Ha! Jo, fy fasen vad frustrerad jag var igår!
Känns något bättre idag, men långt ifrån bra! ;-)
Jodå, jag läste ditt inlägg. (och dom flesta andras.)
Du säger att vi aldrig blir av med fuskare, och det ligger väl något i det, men nog kan cykelsporten (och många andra sporter!) bli betydligt renare än så här?
Det är i alla fall min åsikt!
Sen kan man ju alltid disskutera vilket sorts fusk som är värst, och hur det ska bestraffas.
Du nämde en viss Maradona i ditt tidigare inlägg, och när det gäller honom så anser i alla fall jag att hans värsta fusk var när han använde handen för att styra bollen i mål under fotbolls-VM 1990 (?) mot England (?).
Under fotbolls-VM i USA 1994 ertappades han med kokain i blodet och blev både utkastad och avstängd, medans handsen fyra år tidigare inte bestraffades överhuvudtaget!!
(Nu vet jag inte om kokain är prestationshöjande, men skit samma!)
Och det märkligaste av allt, när det gäller just hans hands, är att sånt kan man i efterhand INTE stävja!?!
Vad är det för löjligt skitsnack!? (Tack och lov resonerar inte dopingpolisen så... ;-) )
Jag kan inte komma på en enda vettig anledning till varför man INTE agerade..
Maradona borde ha stängts av i x antal matcher, och England borde ha döms som segrare!
På tal om Maradona, så tror jag inte riktigt på att han är ett så stort föredömme som du påstår.
Jag tror att den lille feta Argentinaren har bränt ganska många av sina "förtroendebroar" pga av sitt osportsliga uppträdande..
Notera skillnaden mellan fuskande cyklister och fotbollsspelare!
Cyklister är fuskare, medans fotbollsspelare på sin höjd kallas för osportsliga..
Dom andra du nämner har så vitt jag vet inte nämts i något doping-fusk-sammanhang.. men givietvis kan man ifrågasätta deras prestationer ändå..
För min del så ifrågasätter jag hur Christian Olsson, efter två års frånvaro p.g.a. skada, förra året helt plötsligt kunde komma tillbaks lagomt till friidrotts-EM och direkt gå in och besegra Europaeliten i tresteg utan att någon tyckte att det var liiiite märkligt..
Sånt ska inte vara möjligt! OM man inte fuskar, vill säga.. men han var ju Svensk.. och Svenskar fuskar ju inte.. så han "måste" ju ha varit ren..;-)
Nja, tror inte jag blir så glad om Stefan Holm skulle slå till och hoppa 2.50.
Däremot blir jag glad när han hoppar 2.33 och vinner!
Det räcker långt för mig! :-)
(Under förutsättning att dom andra inte dopar sig och hoppar 2.50 vill säga!!) Hehe..
Ha en bra dag allihopa!
..och GRATTIS i efterskott Anders A! :-)
- 2007-07-26 03:52 sporchi
-
Hallå André. Du är ännu en klarsynt person med många intressanta synpunkter. Dina tankar är befogade, utom allt rimligt tvivel. Det är ju tyvärr omöjligt att uppnå den totala rättvisan, hur gärna vi godhjärtade svenskar än vill.
Jag fascineras av spänningen, spelet, taktiken osv uppför bergen, i utförsbackarna,på slätan
- 2007-07-26 03:30 André Nilsson
-
Jag har under många sommrar kommit att se på Tour de France. Detta är i princip min enda kontakt med sporten men jag har verkligen kommit att facineras av prestationerna.
Ibland har det visat sig att de tävlande varit dopade ibland har det inte varit så.
För mig är problemet inte själva dopningen i sig, det finns säkert en hel del som klarar proven trots dopning, utan på hur olika det slår.
P.g.a dessa observationerna blev jag väldigt förvånad då Ivan Basso förra året inte fick åka touren. En italienare, där dopningen togs på allvar kom för mig som en överraskning.
Jag har presonligen uppfattat det som att det funnits en agenda. Frankrike och Italien har dikterat dopningsvilkoren för de övriga. Ju bättre fransmännen legat till desto mindre har det snackats om dopning. När Lance Armstrong regerade så fanns där en uppenbar favorit och det var därmed "tillåtet" för alla att försöka göra touren spännande, men nu när det inte finns någon favorit så har fransmännen (franska team) verkligen tagit iniativet att bekämpa dopningen. Spontant har jag också noterat att inget av de franska teamen har några framskjutna placeringar i sammandraget. Detta i sin tur tycker jag indikerar på att deras åkare är "renare" än de andra lagens. Alltid är det ju någon som brukar överraska possitivt men inte mycket av den varan från de franska teamen.
Samtidigt kan man notera att samtliga av de franska lagen saknar någon egentlig stjärna. Börjar pengarna springa ifrån dem och därmed hotas deras ställning? Det strular med Eurobets licens o.s.v.
Sammantaget så är det något som inte stämmer. Var är den öppenhet som egentligen är det ända som kan rentvå ryttarna och sporen i stort. Rassmusens två varningar ska enligt gällande regler inte resultera i offentliggörande. Danska förbundet hade två varningar och internationella hade två. Dessa ska inte läggas ihop och bli 4 då det är två olika organisationer. Är 2+2 = 4 bara för att han träffast av dansk öppenhet och Bjarne Riis en gång i tiden fuskade?
Vilka är de andra deltagarna som tävlar med varningar? Varför offentliggörs inte dessa så att publiken och fansen kan göra egna bedömningar.
Vad händer om Rassmussen så plockar fram t.ex. bankutdrag som visar att han använt sitt visa kort i Mexiko under just de aktuella dagarna som vittnena säger att han varit i Italien. Stämplar i passen, flygbiljetter. Blir han då friad och i folkmun betraktad som rättmätig vinnare av 2007 års le Tour de France.
Är det så att han påstått att han är i Mexiko och verkligen är i Italien så tycker jag att Rabobank fattar ett mycket vist och klokt beslut. Ut med dansken och låt övriga stallet tävla vidare utifrån varje enskild cyklists önskan, t.ex. Dekker förtjänar att få rulla i mål.
Varför fick han egentligen starta? Svår fråga med många olika motiv som med den offentligt kända informationen är lätt att svara på. Stallet viste inget och vittnet hade ju ingen aning om att han skulle befinna sig i Mexiko. Först när det blev allmänt kännt så tänkte han efter.
Hur lätt är det att känna igen Rassmusen. När jag tittat på Eurosprots sändningar så har jag sett hur klockrena kommentatorerna varit. De har sett en liten glimt av någon, del av ben arm o.s.v. och näst intill perfektion sagt rätt namn. Är vittnet kommentater så har han inte tagit fel, det är mycket hög trovärdighet men problemet återstår.
Det kan komma upp hårda bevis för att han varit i Mexiko och då skulle Cykelsporten verkligen kollapsa, som det är nu så är det ett hack i kurvan. Jag uppfattar det som att intresset växer. Sponsorer och pengar verkar finnas. Phonak tackade ju Cyckelsporten för sin tillväxt under de åren de var "huvudsponsor", men det viktigaste av allt fattas.
Det är inte viljan att göra sporten ren som saknas, utan det är öppenheten. Lägg ut alla test på nätet som genomförst de senaste åren. När, var, i vilket sammanhang och vilken typ. Förse alla cyklister med en mobiltelefon som de kan uppdatera sin vistelseinformation (dock endast kännedom för antidopningsarbetet). Alla varningar ska läggas ut efter att cyklisten fått svara på vad som kan gått snett. Svaren ska vara offentliga. Allt ska vara på Engelska för att minska språkförbistringar. Öppenhet, öppenhet och åter öppenhet. Utan mer öppenhet så saknar sporten framtida trovärdighet.
Långt och sent på natten. Dock inget mer tittande i år för min del. Frankrike vill äga touren och i år saknar de fransk tätkänning resten är mina egna slutsatser.
- 2007-07-26 03:12 sporchi
-
Hallå Stefan. Intressant inlägg. Du har rätt i din frustration. Läste du mitt inlägg nedan? Vi blir aldrig av med fuskare. Det handlar bara om hur vi ska förhålla oss. Vi söker ju spännande tävlingar & bra prestationer eller hur? Vi vill ju att Stefan Holm ska hoppa 2.50 typ? Hur fan ska DET gå till?
- 2007-07-26 03:08 John Åkesson
-
Hej allihopa :) Håller med om mycket av vad ni skriver. Jag tycker att, då läget är som det är, så borde de lag som vill vara med i touren stå för kostnaderna för dopingkontroller (de kontroller som sker under touren). Det skulle nog också vara bra om straffet vid fällande dom inkluderade det berörda laget (på annat sätt än att bara bli av med en cyklist), t ex ett ekonomiskt straff. Dessa pengar kunde gå till finansiering av kontroller och på så sätt leda till lägre avgifter för de rena stallen. Jag håller med om att straffen för de cyklister som åker dit bör skärpas.
För att få så stor effekt som möjligt tror jag det skulle vara till fördel att utöka antal vilodagar med kanske ytterligare två eller tre.
Detta skulle minska de relativa fördelarna för regelbrytaren gentemot de cyklister som kör rena. I kombination med, vid fällande dom, hårdare straff för både enskild och lag är det min mening att detta skulle kunna vara en väg att gå. Dessutom måste cyklisternas rättsäkerhet skärpas.
Det är dock viktigt att komma ihåg att det ju är en skitkul sport och att det därför ska vara roligt att utöva den, även på elit nivå. Vi vill ju att unga ska vilja satsa och bli proffs-cyklister så att vi kan njuta av fantastika insatser på touren även i framtiden. Därför måste ändå en viss respekt för cyklistens privatliv och integritet säkerställas. Om en cyklist missar att anmäla vart han kommer att vara så bör detta inte resultera i något mer än en påminelse. Bara om en kontrollagent under sådan period söker vederbörande och om han då inte befinner sig på angiven plats eller på annat sätt hindrar genomförandet av kontroll bör det gå vidare som ärende. Om cyklisten inte befinner sig på angiven plats så får kontrollanten försöka dagen efter istället (denna extra kostnad kan ju cyklisten i fråga få stå för). Man får väl inom UCI komma överens om att; t ex en utebliven dag är ok (ett barn kan insjukna akut) men att tre uteblivna dagar i rad är att jämnställa med positivt provresultat.
Bara lite tankar /John
- 2007-07-26 02:57 Stefan
-
Betyg: 4
USCH!
Det är egentligen det enda jag har att säga...
Vilken djävla soppa!!
Bedrövligt!!
Hur går vi vidare från det här?
Dom rena cyklisterna MÅSTE börja kräva att ALLA som tidigare tagit doping ej får medverka!
NATURLIGTVIS ska det gälla både cyklister och ledare!
Att Bjarne Riis är stallchef (?) för ett team är ju som att ha en pedofil som föreståndare på ett dagis, YNKLIGT!
Hur i jösse namn kan sponsorer vilja gå in med pengar i det teamet?! Ofattbart!
När straffen för doping är så löjligt korta, så måste dom rena cyklisterna enas och själva gå in och se till att Wadas straffskala sätts ur spel!
Vägra starta i ett lopp om det finns en fd fuskare på startlinjen!
Då MÅSTE arrangören välja sida!
Antingen så lyssnar man på dom rena cyklisterna och låter dom tävla och kastar ut dräggen, eller så får fuskarna en alldeles egen tävling! (Jippie)
En tävling med bara drägg på startlinjen "bör" sponsorer, tv-bolag och publik vända ryggen.
Hur kan man då veta/lita på att dom rena cyklisterna verkligen är rena?
Ska jag vara helt ärlig, så tycker jag frågan är rent löjligt enkelt att svara på!
Det är bara att sätta igång och göra regelbundna tester, typ var tionde dag året runt!
Dyrt?
Tja.. jämfört med vaddå?
Med uteblivna sponsorer.. tv-bolag som inte längre vill visa sporten.. publik som sviker.. etc.. så tror jag att ett regelbundet testande är den
enda lösningen om sporten överhuvudtaget ska överleva! Kosta vad det kosta vill!
Wada påstår att dom inte har råd att testa i en sån omfattning, och det kanske stämmer..
Det kanske är off topic, men hur kan det vara så dyrt? Vi snackar väl ändå om ett urinprov/blodprov..?
Visst, man ska leta upp idrottsmannen, ta ett prov, sända in det till ett labratorium, och sen analysera det..klart!
Vad är det som kostar så mkt pengar?
Resorna? Har inte Wada några lokalkontor att utgå ifrån? Är det hela kontorspersonalen som kommer för att göra testet? Åker dom limo?
Ett blodprov kan man väl be vilket sjukhus som helst att ta och sen skicka in det till Wada för analys..?
Nåväl, tillbaks till vem som ska betala kalaset om nu inte Wada själva mäktar med att göra det..
Isf får väl cyklister, arrangörer, sponsorer gå ihop och skramla till en egen testverksamhet.
Cyklisterna kan själva pröjsa för resorna till närmsta vårdcentral, sponsorerna kan få stå för provtagningen, tävlingsarrangörer får stå för frakten av blodprovet till labbet och så kan då stackars fattiga Wada själva få ta hand om labbjobbet och analysen!
I det långa loppet kan jag lova att SAMTLIGA INBLANDADE skulle få igen sina (välinvesterade!) pengar, mångdubbelt!!
Jag "tror" dessutom att man skulle få det ganska omgående...och framförallt..Cykelsporten skulle gå ifrån att vara en av dom skitigaste sporterna till att bli den absolut renaste!! Och hur mkt pengar skulle inte det generera!?
Vem skulle förlora på det? Det enda jag kan komma på, är fuskarna..
Sen kan man väl lite stilla undra varför inte Wada prioriterar cykelsporten och mångdubblar testerna när den nu är så skitig..?
Lite flexibilitet skulle väl kanske inte skada... eller har Wada sitt huvudkontor/säte i Kreml?
Värst vad jag breder ut mig... :-)
Skönt att få skriva av sig lite iaf..
- 2007-07-26 02:44 sporchi
-
Jag som är gammal handbolls- & fotbollsfan har upptäckt cykelsporten sen ett antal år tillbaka. Jag gillar hela spelet, taktiken osv. Favoriterna har blivit Euskaltel. Inga stjärnor men kärlek till sporten. Jag struntar egentligen i om nån är dopad. Det har förekommit i alla idrotter, i alla tider. Hur kunde Svan, Dählie m fl nordbor år efter år vinna mot alla "dopade" konkurrenter? Maradona tog coke. Han är lik förbannat den störste spelaren. Bubka är fortfarande oöverträffad efter alla dessa år. Prestationerna talar för sej själva. Let´s face it: alla som når toppen har nångång brutit mot etiska & moraliska koder. Tack Vacchi & Adamsson för underhållningen som håller mej klistrad vid TV:n. Jag sticker inte hur många som än blir avslöjade. Hoppas inte ni gör det heller
- 2007-07-26 02:07 Emmanuel Contreras Iglesias
-
Betyg: 5
Hej! jag har Viasat som visar en massa golf o gammal fotboll! jag har skickat många mail till dem men inget svar! vist håller jag med om vad ni säger om eurosport! att det är den bästa kanal och som visar allt inom sporten! men viasat verkar ha glömt cykel!
Mvh någon somm vill ha eurosport i alla leverantörer!
Emmanuel
- 2007-07-26 01:35 Frank Fredriksson
-
Betyg: 4
Straffen för dopning i idrotter är löljiga. Risken att åka fast är tydligen minimal och gör man det blir det på sin höjd avstängning!?
Eftersom inte bara den enskilde idrottaren skadar sig själv utan även hela den tävling han ställer upp i samt hela idrottsgrenen han utövar, måste straffet bli oerhört kännbart. Han gör ju en skada som är 100-falt större än han själv och skadar sporten för åratal framåt! Miljoner tittare och 100-tals miljoner kronor står på spel. Minst.
Om en bankrånare åker fast får han flera års fängelsestraff och offentlig skampåle. För en dopad idrottare som gör en än större skada blir det bara skampålen.
Förslag för att det riktigt ska svida i skinnet och avskräcka maximalt:
Den dopade blir av med samtliga titlar 5 år tillbaka, inklusive 2a och 3e placeringar samt blir avstängd på livstid.
- 2007-07-26 01:29 Mikael Jansson
-
Till Ullan:
Är det fel att heja på de i toppen?
Jag kanske är godtrogen men jag dömer inte ut personer i förhand.
Men om man nu inte får heja på de i toppen för de antagligen dopar sig. Skall jag tycka samma sak den dagen en svensk är med i topp tio. Nej jag kommer heja och heja på han (lika mycket som jag gör med de svenska simmerskorna som ligger i den absoluta toppen) Jag dömer inga på förhand.
Misstankar kan man gärna ha, det har jag haft om svenskar sedan Gunde Svan
Tycker det är klart att man kan hålla på vem man vill, hur många höll inte på Vino?
Synd är det, synd.
- 2007-07-26 00:27 Anneli
-
Betyg: 5
Är SÅ BESVIKEN nu när även Rasmussen fifflat !!!! VAD är det här för något? VEM kan man lita på gällande idrotts-eliten och KAN man det över huvud taget längre? Är man naiv när man utgår från att deltagare kör rent spel? Ska man bli nojig och utgå från att alla har dopat sig till motsatsen bevisats? Ska man heja på den som kommer sist i fortsättningen istället?
Cykel som är så roligt och med bara nån vecka kvar tills Scandinavia Open körs här i Vårgårda igen, där eliten finns med. Vad säger du Roberto, som vet vilken folkfest det är här under dom dagarna, ska man heja och applådera fram cyklisterna, ska vi göra våra banderoller, fixa musik och hejarklackar utefter banorna även i år?
Just nu känns lusten till det väldigt långt borta när det enda jag förknippar med cykelsport är fusk. Trevligt är i alla fall att du Roberto kommer som vanligt :) Varför gjorde du det Rasmussen ??? VARFÖR
- 2007-07-26 00:23 Bosse_Zoetemelk
-
Näe, nu finns det bara ett alternativ kvar.
Lägg ner denna upplaga av Touren.!
Det kan väl inte finnas nån som kan ställa sig som segrare på podiet i Paris efter detta formidabla Tour de Fiasko.
/bosse
- 2007-07-26 00:22 Ullan
-
Herregud, somliga knyter nu förhoppningar till Contador och Leipheimer. Tillåt mig småle, Bryuneels Disco har jag inte det minsta förtroende för. Vem glömmer den famösa Basso-signeringen?
- 2007-07-26 00:20 Johan Lindholm
-
Betyg: 5
Vilken soppa säger jag bara.
De borde göra som ni snackade om under dagens etapp. Förnya hela sporten. Idel nya coacher och bara cyklister födda 84 eller senare.
Ja, då kanske t.o.m Sverige kan få en framskjuten placering för första gången på länge.
Man börjar nästan känna igen de där ömkliga ögonen som alla dopare har när de blir avslöjade, eller när de försöker bortförklara eventuella oklarheter.
Ännu en anledning att hata danskjävlarna!
- 2007-07-26 00:10 David Bruno
-
Håller med Roberto, helt och hållet. Cykelsporten är för vacker för att solkas av sånt här hår av hin, hars, eller hur man uttrycker det... Det är tungt nu. Förvirrande svårt att veta vad man skall säga eller göra. Fortsätt vara öppna, ärliga. Men överdriv inte betydelsen av att säga "sanningen" om dopingen, för om den vet ingen ännu helt säkert...Förövrigt tycker jag att Idéer om hur man straffar fuskare är välkommna, för vi vill cykelsporten väl.
- 2007-07-26 00:09 Håkan Forss
-
Kasta ut fuskarna men inte till vilket pris som helst. http://hakanforss.spaces.live.com/blog/cns!27CCB0417E50BA2!474.entry
- 2007-07-26 00:08 Per Nockhammar
-
Ett slag i magen.. Fy för. Rasmussen kickas från Rabobank då han uppenbarligen inte befann sig i Mexico utan i Italien. Grabben har dåligt minne..
- 2007-07-25 23:59 Kenneth Elfström
-
Betyg: 5
Skit oxå. Här har man gillat Vinokourov i alla år och hejat järnet på Rasmussen just i år och på denna, hans sista etapp så är han så grym, så blir det inget med nåt...
Fast du, Roberto och din kompanjon Adamsson är ju där ändå får man hoppas och då kommer jag att fortsätta kolla. Ni är så himla bäst. Kanske får jag hålla tummarna för den anonyme Leipheimer nu då? Om det nu finns nån odopad som har chansen att vinna i år.
Chao
- 2007-07-25 23:59 Besviken
-
Rassmussen kickad från Rabobank......ja jäklar, vilken vecka....strongt av Rabobank, fast det troliga är väl att det var ganska tuffa påtryckningar utifrån.
- 2007-07-25 23:48 Mikael Jansson
-
Hej Roberto
Vill säga att du och din sidekick är det bästa som går att lyssna på under året. Tar alltid min semester så jag kan följa Touren och höra era goa kommentarer. Keep it up!!
Nu till Vino:
Att man bloddopar sig är en sak som bara betyder att det inte är ett engångstillfälle (om nu B-provet visar samma sak)
Själv tycker jag det låter väldigt klantigt att bloddopa sig med andras blodplättar.
Annars tar man av sitt eget blod som man under tillfällen tappat ur och "raffinerat". Detta som INTE går att upptäcka.
Om doping i tdf:
det är ju många testtilfällen men bara kanske max 10% som testas per tillfälle.
Men så är det nog den cykeltävlingen som har i särklass mest dopingkontroller. Därav att jag tror touren är en av de renaste tävlingar. :\
Om proffstallen:
Hur vore det att de stora sponsorerna måste betala
varje anställds dopingtester per race? På så sätt måste ALLA testas varje gång och då får även de som gör analyserna in mer pengar = mer resurser kan köpas in / anställas.
Bara en tanke men det hade ju varit bra om reglerna skrevs om så att det är protourlagen som får stå för dopingtesterna. Kanske omöjligt, men kanske vore ngt som kunde skrivas in i tävlingsreglerna för TDF om de nu är intresserade av att hitta så många fuskare som möjligt.
- 2007-07-25 23:46 Mikael Brodin
-
Och nu, Kyllingen är kanske en broiler, blir bortagen av Rabobank ur TdF. Vilken Tour...
- 2007-07-25 23:04 Zdenek Cerny
-
Vad ska man tycka om dopingfallen, Vino och nu Confedis. Om man håller ut så blir det en ren sport eller??? Kommer nästa idiot??? Förmodligen!!
Extremsport kräver Extrema åtgärder och jag tror att dopingkontrollanterna är snart ikapp fuskarna, detta mycket tack vare cykelsporten men i synnerhet tack vare medvetenheten som finns innom sporten. Denna sport genererar inte enbart fuskare utan även bidrar till det som räknas och det är möjligheten till att komma åt de som fuskar, detta bidrar till att all sport får en fördel mot fuskarna. Därför tycker jag att alla som är för att sponsora och TV-kanaler ska dra sig ur sporten ska faktiskt tänka om en gång till. Detta är den bästa sporten i världen och därav konsekvenserna, lär man sig bearbeta dessa så kan sporten leva vidare och dessutom växa och bli en förebild.
- 2007-07-25 21:45 Efumiano Fuentes
-
Jag tycker inte att Adamssons idé är så tokig. Han har ju själv varit proffs och säkert sett mycket skumt som han tyvärr aldrig berättar om på tv. Många stall har cyklister och ledare från de mörka 80/90-talen med helt fel (eller ingen) moral. De måste bort från sporten snarast!
Och varför är det orimligt att förbjuda Bäckstedt att tävla? Vad är det som säger att han har ett fläckfritt förflutet? Mer än att han är svensk förstås... ;-)
Utöver detta tycker jag också livstids avstängning borde vara självklart, vilket ju också V&A var inne på idag.
- 2007-07-25 21:33 Peter Sjölund
-
Det är intressant att höra era disskusioner om att komma tillrätta med problemen i cykelsporten. Adamsson torgför ju tanken om att utesluta alla ledare och cyklister som varit aktiva under 1990-talet, vilket jag inte tror på. Men är det ingen som kommit på tanken att UCI skulle kunna dra in licensen för de team som har en dopad cyklist, under samma period som för cyklisten. Detta skulle sätta en otrolig press på teamen att städa upp i dom egna leden. Om t.e.x Astana nu skulle förbjudas att tävla under två år så drar ju alla sponsorer sig ur, vilket troligtvis skulle innebära att ingen annan manager vill ta risken eller acceptera att doping förekommer inom laget. Ska vi rädda cykelsporten så måste vi arbeta fram kreativa framtidsförslag i stället för att titta bakåt. För om vi drar ett streck vid år 2000 så förbjuder bi ju bland annat Bäckstedt att tävla, vilket är orimligt.
En stor eloge dock för erat fantastiska arbete för cykelsporten, trots sida mot.
Peter Sjölund/Distriktskommissarie i Dalarna
- 2007-07-25 21:28 Mathias Hägglund
-
Jag bara älskar när man förlorar ansiktet som Cofidis gjorde idag med Moreni, när man under morgonen gått i bräschen med sin protest mot doping.
Det är förtroende det. Sorgligt att MPCC redan från start sitter i klistret när ett av medlemslagen åker hem pga doping under pågående tour. T-Mobile har ju redan åkt dit med Sinkewitz, men hans prov var ju innan Tour de France startade, så det räknas väl inte då och de ingår de med i församlingen.
/Mathias - http://allmy.loveisgone.com
- 2007-07-25 21:01 Efumiano Fuentes
-
Håller också med Ljungan. Det är inte enskilda fuskare som tar död på cykelsporten. Däremot gör en hel drös av dem det!
- 2007-07-25 20:43 Anders Reinhold
-
Håller helt med Ljungan, vadå sportpanel. Det enda de kan är fotboll. Som är en så trevlig sport särskilt publiken.
- 2007-07-25 20:12 Sonia Juvas Lagnefors
-
Betyg: 5
Vackert Roberto!
MVH Sonia
- 2007-07-25 20:02 Efumiano Fuentes
-
Snygg protest som de franska stallen o några till visade upp i morse. Tyvärr visar det sig nu att det bara var ett patetiskt spel för galleriet eftersom Cofidis bevisligen också hör till fuskargänget. Och det finns väl ingen som längre tror de andra heller har rent mjöl i påsen?
- 2007-07-25 19:57 Åsa Mårtensson
-
Ljungan har mer än rätt!
- 2007-07-25 19:19 pran
-
Otroligt tråkigt att de ska fortsätta dyka upp dopade cyklister..Sen uppmärksammas detta mycket mer än andra sporters doping för tillfället.Friidrotten och simningen hade ju stora problem på 70-80 talet..det är ingen som pratar om friidrottens död fastän extremt många sprinters och kastare har åkt fast genom tiderna.
Media väljer vad de vill fokusera på..Friidrotten är het i Sverige..(lite överskattade de svenska stjärnorna enligt mej men en smaksak)
Om det vill sej riktigt illa för cyklingen nu så åker Kyllingen eller Contador dit för doping nu...båda har misstankarna mot sej
Om de nu är så att de så många som är dopade känns det helt osannorlikt att t.ex Lance skulle ha varit ren o slagit alla dessa dopade killar
- 2007-07-25 19:05 Ullan
-
Man kan inte annat än skratta åt eländet. Storfavoriten dopad, Cofidis självmål och innehavaren av gula ledartröjan starkt misstänkt. Touren är i många avseenden fantastisk men just nu inte värd min uppmärksamhet. Adjöss touren!
- 2007-07-25 18:42 Ljungan
-
Ge inte upp Roberto och Anders
Bry er inte om dessa på Sportpanelen och dylika som påstår att enskilda fuskare tagit död på cykelsporten. Den lever i högsta grad, och i Sverige mycket tack vare ert eminenta kommenterande på Eurosport. Medan bla SVT och TV4 tycks satsa alltmer på analyserande och "tyckande" av självutnämnda experter, som blottar sin okunnighet så fort de öppnar munnen, typ Patrik Ekwall(hur han nu kom in i bilden, men jag kunde inte låta bli att ta upp honom), Chris Härenstam o dylika(A Lennart Juhlin är ett undantag), så satsar ni på att lära ut hur sporten fungerar under era direktsändningar, och får alltfler intresserade av cykelsporten.
Hade enskilda idrottare kunnat ta död på sporten, så hade aldrig Malin Ewerlöf fått möjlighet att springa hem sitt EM-silver för några år sen, för då hade Kratochvilowa "dödat" 800 m redan 1983.
Så som sagt, ge inte upp Roberto, låt Sportpanelen ta död på intresset för SVT:s "tyckar TV" och fortsätt satsa på Eurosports livesändningar.
- 2007-07-25 18:09 Bosse_Zoetemelk
-
Betyg: 1
Jaha, då var det dags för Cristian Moreni att bada då oxå...
Var det inte Cofidis som var med i den tysta protesten vid starten.?
Min älskade cykel-sport befinner sig i fritt fall för tillfället.
/bosse
- 2007-07-25 17:46 Tommy Axelsson
-
Jag känner mig så dj-a arg och besviken. Kyllingens prestation är bara för bra. Har man ingen schaktning på så många bergsetapper eller visar nån som helst trötthet så har jag min åsikt klar.
Detta i kombination av Kyllingens agerande mot dopingkommissionen säger allt.
Tolkar jag även Adamson/Vacchi:s slutord idag så finns starka misstankar på detta även där.
De (Rabobank) har inte rent mjöl i påsen tyvärr.
Återuppväcker bara känslor om att det är för bra för att vara sant, likt M Pantani, L Armstrong m.fl.
Detta var också min sista dag framför TdF efter 8-10 år som klistrad framför tv:n, kanske för all framtid.
//Oerhört besviken Tommy.
- 2007-07-25 17:42 olov 70
-
Sorry...Roberto.
det kommer mera.....doping i tour.
en sak undrar jag över . ni på tv säger att det är mycket svårt att vinna 2år i rad i våra sm-tävlingar inom cykel pga av att det är så många faktorer som måste vara 100% ok jag kan köpa detta tänk , men hur i helvetet har då mr Armstrong kunnat vinna världens tuffaste cykeltävling 7 ggr då.....(bloddoping,Epo mm)
- 2007-07-25 13:41 Åke Karlsson
-
Betyg: 5
Undrar vad Rassmusen kände efter utbuningen vid starten. Det här är sista etappen som jag följer i årets Tour. Jag SUCKAR jag med. Åke
- 2007-07-25 13:26 barbro syrén
-
det gäller bara att vi håller ut
det tar kanske ett två år det kan gå fortare
men tvättat rent sporten kommer vi att göra.
det ser alltid mörkast ut innan det vänder.
håller på er två 'nästan' jämt
- 2007-07-25 12:31 Anders Reinhold
-
Betyg: 5
Visst är det orehört tröttsamt. Men kan bara citera den cyklist som uttalade sig under Girot. Det fuskas och kommer alltid att fuskas i cykel som i allt annat. Inom näringslivet, skolan osv. Det konstiga är att samm uppmärksamhet inte sker inom friidrotten och andra sporter. FIFA (fotboll) har till iår vägrat sammarbeta med Wada. Nej det är är bara att hoppas att kontrollen blir bättre och det är väl änå bättre att fuskarna upptäcks än att de int gör det. Håller med dig Roberto att cykel är alldeles för fint för att förstöras av dessa fuskare. Kör hårt det är underbart att höra dig och Anders i TV. /Anders
- 2007-07-25 12:20 Per Danielsson
-
Som älskare av cykelsporten är det alltid lika trist när det förekommer otillåtna medel och fusk. Fram till i går har touren tillsammans med Vacchi/Adamsson återigen varit en av årets stora höjdpunkter. I år har det varit lite extra krydda i och med att tävlingen varit mer svårtippad än på länge. Dessutom har unge Contador satt extra färg på tävlingarna, med ett totalt respektlöst cyklande har han grillat stjärnorna i Alperna och Pyreneerna. Måtte han vara ren....
Vill passa på att lufta en tanke som dyker upp i sådana här sammanhang. I går släpptes bomben att Vini var bloddopad och då dömmer man ut hela cykelsporten. Vi skid-vm i Lahti för ett antal år sedan ertappades ett gäng skidåkare som EPO-dopade. Då var det inte skidsportern som fick en känga utan en hel nation! Då var det finnar som hängdes ut som fuskare och inte skidåkare i allmänhet, trots att det kanske förekommer minst lika många fall inom den sporten som i cykelsporten. Med det vill jag inte föra över fokus på skidåkare men lite märkligt tycker jag i alla fall att det är...
Håller tummarna för att dopingjägarna kommer ikapp sina byten så fort det bara går. Sen hoppas jag även att någon vågar ta beslut om att stänga av de ertappade på livstid. Är man dopad handlar det om moral och värderingar och dessa förändras knappast under en avstängning.
/Per
- 2007-07-25 12:05 Tommy Axelsson
-
Betyg: 4
Vilket antiklimax, att den store hjälten nedlåter sig till detta. Visst man är ju luttrad och misstanken dyker alltid upp när någon idrottsman presterar extrema resultat.
Personligen tror jag att ingen vunnit nån Tour, Vuelta eller Giro på sportmannamässigt vis tyvärr. De är bara de"klantiga" som åker fast. De mer sofistikerade fuskarna ligger steget före antidopingarbetet. Ser helst att Contador vinner, men troligvis är varken han eller Kyllingen ren.
Förövrigt måste jag säga att ni Vacchi/Adamson är otroligt engagerande entuismerande kommentatorer, som kan få den tråkigaste slätetapp intressant. Som tur är så har vädret här hemma inte varit på topp. Så det vanliga ångesten för att ligga i soffan och se på touren och lyssna på er är minimal detta år.
Finns det bättre tv-underhållning än en tuff bergsetapp?
//Tommy
- 2007-07-25 11:44 Nisse
-
Fy fan.
Vad ska man säga? Badväder. Nej, stannar hemma och följer touren.
Även goda vänner börjar ifrågasätta vad man gör.
"Det är ju bara en massa dopade"
Ska jag säga att jag stannar hemma och tittar på porrfilm istället?
Det verkar mer rumsrent.
- 2007-07-25 11:35 Åsa Mårtensson
-
Orkar man ens sucka? Jag tyckte Vino såg rörd ut när han tog hem etappsegern häromdagen. Det är nästan att man tror att provtagningen inte har gått rätt till. Patetiskt!
- 2007-07-25 11:24 Peter Lindgren
-
Betyg: 5
Rubriken säger allt! SUCK! Jag har följt touren i flera år, mycket pga attack cyklister som Vinokourov. Allt var prima fint i förrgår när jag satt hemma i soffan och mös när han stack ifrån dom andra tre i sista uppför. Men nu känns det som jag skiter i tdf.
Säg vad ni vill men jag hoppas att något gick fel i dopnings testet som gjordes på Vinokourov, det var trots allt min favourit.
Keep up the good work Roberto!
- 2007-07-25 11:22 Besviken
-
Betyg: 4
Jag som alla andra är fruktansvärt besviken över Vinokourov. Har på senare tid blivit allt mer intresserad av cyckling, inte minst tack vare Eurosports grymt duktiga och passionerade kommentatorer. Allt lika underhållande att se på sport med sådana kommentatorer.
Är dock lite besviken på att passionen för sporten ibland gör att våra uppskattade kommentatorer blir något hemmablinda. Skulle vara uppfriskande att höra ett ordentligt ifrågasättande ibland också. Tänker till exempel på svaren om man trodde att Vino var doppad efter sin första etappseger och att man inte diskuterat misstankarna om dopning gällande Rasmussen och Contador. I utländsk press skrivs en hel del om dessa, Jylands-Posten skriver t.ex. idag att Rasmussen uppenbarligen ljugit när han svarat på frågorna om de missade dopningstesterna, se: http://jp.dk/sport/cykling/article1020171.ece
Liksom brittisk och fransk media tar samma tidning tar även upp dopningsanklagelserna mot Contador och hans kopplingar till Operacion Puerto. Contador var väl för övrigt vastängd under förra året upplaga av Tour de France just pga av dessa kopplingar?
Som sagt, uppskattar väldigt mycket eran kommentering av Touren, men skulle gärna vilja se en något mer balanserad diskussion om dopningsproblemet inom sporten och att ni tar upp vad som verkligen diskuteras om årets två ledare av årets upplaga.
- 2007-07-25 10:38 Jari Hauk
-
Betyg: 5
Jag tycker att det går alldeles förträffligt med antidopingarbetet. Vino åker dit eftersom han är en komplett idiot. Varför? Jo faktum är att han inte har någon vidare intelligens p.g.a testfrekvensen i Touren. Han (Vino) är rimligen lika frekvent testad som Rasmussen, vilken testats före Touren, och därtill 14 (!) av 15 tävlingsdagar...! Cykelsporten är trots sitt dåliga rykte avantgardet i kampen mot dopingen. Andra sporter skulle med cykelsportens testfrekvens inte bara fara illa utan likväl bli föremål för Tv bojkott. Vi har 1 fall i TdF , hur många har vi inom tex friidrotten?
- 2007-07-25 10:37 svannte
-
Jaha! Ytterligare en av de stora som dopat sig. Då är det bara att vänta på att mr Armstrong ska erkänna att han varit dopad.
För mig som inte är en s.k. cykeltok, men som följer TdF via Eurosport, så undrar man snart om det finns någon vinnare som är helt ren?
Kommer ändå att sitta som klistrad och hoppas idag att Contador gör en "Armstrong" och sticker 5 km innan mål.
- 2007-07-25 10:05 Tobbe Henriksson
-
Betyg: 2
Kan bara hålla med alla som skriver och beklagar sig. Men det måste införas livstidsavstägning för att nånsin få tag i problemet.
Nej, nu skiter vi i fuskarna(som vi gjort så många ggr förr) och ser fram mot dagens "kungaetapp" och min nya idol A.Contador...
- 2007-07-25 10:01 Christer Hedberg
-
http://www.cyklistermotdoping.com/svenska/
- 2007-07-25 10:00 Stefan Jågas
-
Betyg: 4
Hej,
Jag håller med Efumiano, det är nog inte bara cyklisterna som är pantade. Troligen ligger en stor del av fusket hos teamledare och doktorer. Doping är troligen svårt att hålla på med om man ligger på en nivå där man försöker ligga steget före dopingkontrollanter. inget för en novis att hålla på med. Jag tror större delen av de bra cyklisterna är dopade. Ta till exempel Zabel. Han var en av världens bästa spurtare när han var dopad. Hur kommer det sig då att han nu "odopad" fortfarande ligger och tävlar längst fram när spurterna drar ihop sig??? Om han nu är odopad så undrar man varför han behövde dopa sig tidigare.
För att njuta av sporten så intalar jag mig nu att alla är dopade i Touren och försöker istället njuta av taktiken. Förhoppningsvis så har man inte dopat hjärnan att tänka taktik bättre.
Man kommer ihåg träningslägrena själv på Mallis där man gjorde allt för att verka oberörd uppför backarna och försökte tänka när man taktiskt skulle börja öka för att komma först upp. För mig lyckades jag dock bara med taktiken i hjärnan för jag kom aldrig först upp hmmm!! :o)
Jag tror inte att ett cykelteam i dagsläget satsar på en cyklist som inte vill dopa sig eftersom teamledarna vet att vill man lyckas i toppen så måste man dopa sig. tråkigt!
Hur som helst, Jag njuter också av er, Roberto och Adamssom. Ni är två kommentatorer jag absolut inte vill vara utan, vilket nu ser ut att bli fallet eftersom jag har Comhem som leverantör. Ni är otroligt trevligt att lyssna till och tre timmar cykling blir lika spännande som en bra film man absolut inte vill gå ifrån.
/Stefan
- 2007-07-25 09:47 Roberto Beffa
-
Betyg: 5
Sporten är som du säger alldeles för vacker och intressant för att några idioter ska få smutsa ner den. Men det är som det är med alla andra sporter där vi har en gigantisk omsättning av pengar.....skiten rinner alltid igenom fogarna och pengarna tar överhanden om etik, moral och det sunda tänkandet.
Men det är väl på ett konstigt sätt bättre att dom åker dit nu än om 5år på så sätt blir vi inte lurade på en "längre" tid.
Nä väl...jag älskar denna sport och försöker njuta vidare fast jag fått "skavsår" i sätet efter denna händelse.....
/Roby
- 2007-07-25 09:27 Roger Blix
-
Betyg: 4
Det är antagligen Pengar, Ära & Berömelse som gör människan helt galen när man dopar sig under själva tävlingen och tror att man ska klara sig. Mycket dumt har man hört och sett men detta med Vinokourov tar väl priset att göra på de sättet, pengarna har gjort människan tokig, man gör precis vad som helt för att tjäna så mycket som möjligt.
Vi hoppas på att M Rasmussen inte är dopad utan han är ren och har helt enkelt slarvat med ordentligt med sin rapportering bara.
Jag håller med tidigare här att Roberto & Anders gör detta trots allt till en stor fest. För oss andra med den inlevelse för denna sport har jag då inte hört från några andra kommertatorer, ni är absolut dom bästa i Sverige utan som helst tvekan. Försöker bara att se trots allt lite posetivt i detta eländes elände och doping.
MVH/RogerB i Götet.
- 2007-07-25 09:17 Ola Andersson
-
Betyg: 4
Ta´t lugnt Roberto! Minns altför väl finnarnas doping i skid-vm för några år sedan. För att inte tala om alla kollegor till Malin Everlöf o andra friidrottare, som dopar sig på löpande band. Ska vi sluta med skidåkning och friidrott för det? Sällan. Osportsligheten breder ut sig överallt i samhället. Håll fanan högt för cykelsporten, låt inte avvikarna blida norm. Jag o min fru njuter av Touren varje dag och gillar skarpt dittt sätt at kommentera. Kom igen nu Roberto!
- 2007-07-25 09:04 Rikard Kjellberg
-
Betyg: 4
Mathias Hägglund>> Jaha.
Jag blir mer förbannad över vad Rasmussen inte säger.
Han säger inte att han inte är dopad nu. Att han aldrig dopat sig och aldrig kommer att dopa sig.
Han säger inte att han fördömer allt fusk såsom dopning vilket varje aktiv proffscyklist aktivt borde göra för att ta ställning.
Han säger inte vad han gjorde fel vid de olika testtillfällena samt hur de olika fallen gick till ur hans synvinkel. Att missa fyra st kontroller är att missa fyra för många, i alla fall tre. Finns inte ens chans i helvetet att en proffsig idrottsman inte vet om vilka regler som gäller. Till och med amatörer kan ju sköta det där och vet vad som gäller.
Nej, istället känns det som han säger precis det han kan säga för att få lite sympatier. "Jag har varit testat så många gånger exempelvis då och då". OCH? Det är inte det det handlar om. Om du hade åkt dit så hade du inte varit med överhuvudtaget. Vad fasen gjorde du de fyra gångerna du totalfloppade med testerna?
Vinokourov kan man ju stryka totalt ur alla resultathistoriker. Borde vara självklart. Varför skulle man börja BLODdopa sig i slutet av sin karriär om man vet att man har förmågan att vara med i toppen ändå. Nä dra ett fett rött streck över alla hans resultat.
/Trött
- 2007-07-25 08:53 Henrik
-
Betyg: 5
Detta är för jävligt! Jag har i flera år följt touren och såg den som världens näst största och häftigaste tävlig (fotbolls VM är större!). Dessutom har jag suttit och försvarat sporten på fikaraster och bland kompisar. När nu en av mina största favoriter, Vinokourov, har lämnat den smala vägen känner jag mig förnedrad och förolämpad. Jag tycker det ska införas livstids avstängning för doping för att komma till rätta med detta gigantiska problem. Som det är nu så är en f.d. dopad stjärna fortfarande stjärna. I eftermiddag skippar jag touren och drar till Borås och kollar på Elfsborg istället. Det är osäkert om lusten att titta på cykel någonsin kommer tillbaka.
Tack Roberto och Anders för mycket bra TV!
mvh Henrik Gustafsson, Jönköping
- 2007-07-25 08:50 Mathias Hägglund
-
Betyg: 5
Till Poul Svendsen :
Rasmussen sa detta igår och jag skulle vara stolt om han vann, då alla involverade har gjort fel (Rasmussen, DCU & UCI) :
"I am sorry for the Tour and the organisers that this event has happened now I have the yellow jersey. Since the start I have been tested 14 times including today and I have never been positive. I want to concentrate on the race."
The Rabobank team, whose manager Theo de Rooy said: "There is no legal reason to stop him continuing the Tour until it ends on Sunday.
When I got the warning on June 29 I took it very seriously. I contacted the UCI to announce I would fine Rasmussen. I selected him for Le Tour because this information was meant to be confidential. The bodies did not respect these rules of confidentiality. But I am sure many other riders in the peloton have received similar warnings."
- 2007-07-25 08:43 Lars Stjernfeldt
-
Betyg: 4
Så dj..la typiskt! Otrolgt irriterande att allt fokus igen hamnar på halvmänniskorna som måste fuska. Sveriges största tidning, DN, som knappt nämnt TdF hittils utan bara haft små notiser bland resultattabellerna har givetvis slagit upp dett över halva förstasidan... Nu får alla som inte kan förstå, mina föräldrar inkluderade, hur man kan sitta hela dagarna och kolla på Eurosports TdF sändningar en massa vatten på sina kvarnar, säger som du SUCK! En grej till, Adamsson och du regerar i alla fall, keep on rocking!!!
- 2007-07-25 08:27 Poul Svendsen
-
Betyg: 4
Det är tråkigt att du och Anders som helt klart är nordens bästa sports kommentatorpar representera en sport som tyvärr är så infekterat som cykelsporten är. Jag är dansk och med Riis'es erkännande och senaste virak om M. Rasmussen kommer jag inte att känna någon glädja ifall Rasmussen klara sista etappen i Paris med den gula ledertröjan.
Hoppas på att Rasmussen blott har varit lite slarvig, det kan vi danskare vara ibland :-)
- 2007-07-25 08:20 Thomas Bajer
-
Visst fasen är det tråkigt att en cyklist dopat sig, dock visar det an kontrollfunktionerna funkar. Det dopas i alla idrotter, från Friidrott till baseball, tricket är att hitta fuskarna.
Jag kommmer fortsättningsvis var klistrad vid TV'n när dagens etapp drar igång oavsett dopingfall.
MVH Thomas
- 2007-07-25 08:19 Sten Ström
-
Hej RW.
Det verkar tyvärr som doping ingår som en del av "träningen" i allt fler tävlingsgrenar oavsett om det gäller djur eller människor. Man skall ha i minnet att många är inblandade för att utövaren skall få i sig de preparat som ger önskvärd effekt.
Acceptera eller inte är en fråga om vilka möjligheter vi har att komma tillrätta med ofoget. Man kan konstatera att alla framgångar inom läkemedelsframställningen för att hjälpa sjuka också kan utnyttjas för att ge friska tävlande ökad förmåga.
Lägg tjatet om doping på hyllan. Fortsätt dina utmärkta kommantarer som förklarar den underhållning vi ser.
- 2007-07-25 07:46 Efumiano Fuentes
-
Betyg: 2
Visst är Vinokourov pantad men du får det att låta som att han har gjort det här helt på egen hand. Utan hjälp av teamledning och läkare hade han knappast fixat en sån här grej. Dopingen är sedan länge en del av cykelsporten och många av de ledare teamen har idag har själva varit med som aktiva och lärt sig denna "kultur". Därför har de så svårt att se doping som fusk. Snarare är det så att endast det som går att detektera betraktas som otillåtet.
Jag tror nog att det intas en hel del avancerad "medicin" i klungan som ännu inte går att testa fram. Det kommer att fortgå tills nya testmetoder kommer fram och så har vi nya cyklister som fälls. Osv. Problemet är kulturen och så länge vi har managers och sportdirektörer som är gamla (dopade) cyklister kommer doping att finnas med i sporten. Kommer att ta LÅNG tid innan det här fixar sig - om någonsin.
Och, ärligt talat, det verkar faktiskt inte som att folk bryr sig speciellt mycket i de stora "cykelländerna". Att döma av TV-bilderna verkar inte intresset påverkas ett dugg av såna här historier. Återigen, folk accepterar det som en del av "cykelkulturen". Sad, but true!
- 2007-07-25 07:43 Mathias Svensson
-
Betyg: 5
Mycket frustration just nu, håller med dig!
Vill bara säga att jag tycker du gör ett grymt jobb, är alltid lika roligt att följa sändingarna på Eurosport...
Fortsätt så!
- 2007-07-25 07:35 Jan Jakobsson
-
Betyg: 1
Ja visst är det för sorgligt men ganska väntat.
Har man som vino tillhört topppen i tio års tid så är man förmodligen dopad.Fortsätter det så här så har vi nog snart gotland i täten.
Alltid nåt :)
- 2007-07-25 07:29 Marcus Wahlström
-
Betyg: 5
Förstår inte varför alla suckar och hänger med huvudet när ett dopingfall dyker upp. Vi vet att det är fullt med fuskare, vi vill ha en ren cykelsport och det jobbas hårt för att avslöja dem. Alltså måste, tills alla fuskare är borta och ersatta med cyklister som har en annan moral och som kan säga nej till doping, vi vara beredda på att det med jämna mellanrum dyker upp sådana idioter som Vino. Vad jag däremot inte begriper är, hur kan man vara så desperat och korkad att mitt under cykelsportens mest uppmärksammade lopp dopa sig. Det övergår mitt förstånd och in i prästens, nu kommer han ju aldrig att vinna TdF.
- 2007-07-25 06:35 Claez Johansson
-
Betyg: 5
Jag känner med dig Roberto, men hoppas du o Anders kan kämpa vidare, för cykelsporten måste leva vidare. Nått jag saknar är TOPPCYKLISTER och LEDARE i PROLAGEN som ställer sig upp och FÖRDÖMER ALL DOPING!!!! Mvh Claez i Skåneland
- 2007-07-25 03:45 Christoffer Olsson
-
christoffer
man börjar fundera. jag älskar touren men nu
har jag fanimej tröttnat. Lyssna på er på sista etappen ni ville inte jämföra med förra året (landis) och nu kommer det igen va fan ska man tro. jag som älskat touren men nu vet jag inte längre. När ni är så blåögda för jag forstod direkt att aset var dopad. Är contadore dopad ska jag aldrig mer se på skiten. Ni är dock de bästa kommentatorerna jag hört, kolla från 11 till 18 häromdan och det var himmelskt tack ska ni ha. crill
- 2007-07-25 03:40 Thorrez
-
Jag måste tyvärr säga att jag inte håller med. Det har varit alldeles för många små människor, det kan inte vara någon slump eller enskilda personers handlande. Jag älskar att kolla på cykel men nu har jag blivit besviken en gång för mycket.
Tack för 10? år med den bästa kommenteringen inom någon idrott. Men nu kan inte ens du rädda det här längre.
mvh
/Mattias
- 2007-07-25 02:44 olov 70
-
Betyg: 1
Roberto.....
problemet är inte doping.
pengar och pengar
(företag och pengartvätt på höga nivåer i världen)
sporten har blivit den nya såpan i tvn . ska man se på sport så får man kolla in KORPEN eller typ en barnidrott under 15 år...
nu hoppas jag att tyskarna lägger ner vm orkar inte se eller höra mera på dig och adamsson om att ni hoppas och tror på något som Ni inte kan göra något åt.
- 2007-07-25 01:55 Christer Hedberg
-
Men nu skiter vi i Vino och alla de andra knarkarna!
Det är vilodag på M6 här i Laholm idag så vi kommer vara ett REJÄLT gäng som kommer bänka oss på vandrarhemmet för att njuta av din och Anders kommentering från dagens etapp.
Kör hårt i studion!
- 2007-07-25 01:53 Christer Hedberg
-
Betyg: 5
Suck, suck, suck...
- 2007-07-25 01:33 Tony Wahlund
-
Hej Robert! Jag håller med dig i ditt resonemang, sporten är större än enskilda utövare må det vara cykling eller friidrott eller någon annan idrott. Det kommer alltid att finnas människor som söker finna snabba lösningar för ära och berömmelse eller pengar. Det är bara att hoppas att det stora flertalet som vill se rena sporter vinner i längden, tack för övrigt till dig och Anders för dom suveräna sändningarna från TdF.
- Mer nostalgi
- Mer gamla sadlar
- Dessa underbara italienare 2
- Dessa underbara italienare
- Selle Italia säljer gamla grejer
- Löfkvist levererar
- Filmfredag
- Antidyk från USE
- Nytt från Castelli och...
- Skynda fynda!
- Commencal Super 4 och skyltspurterna
- Kortfilm från dagen
- Två punkor idag...
- Packlista till Kalle & Co
- Pasi Salonen, fit 45 åring!
- +2 och snöblask = klockrent distansväder
- Snorsportarnas triumf
- Portugal hägrar
- Mallis och Merida
- Lagg och cykelabstinens
- Cyclocross (3)
- Cykelhistoria (1)
- Freeride (4)
- Kost och näringslära (2)
- Landsväg (56)
- Mecka (2)
- Mountainbike (16)
- Prylnytt (2)
- Träning (1)
| Löfkvist trivs på de vita grusvägarna - blev tvåa | 507 visningar |
| Kadens redaktör redo för mtb-race i Himalaya | 325 visningar |
| Repris av Löfkvist i Montepaschi Strade Bianche? | 226 visningar |
| Löfkvist tillhör favoriterna i Tirreno-Adriatico | 203 visningar |
| Oturen fortsätter för Gert Steegmans | 158 visningar |
| Paris-Nice bjuder på snö och minusgrader | 149 visningar |
| Mölndals CK sponsras av Kahls Kaffe | 143 visningar |
| Nordic Eco - Vallentuna Cycling Team presenterar truppen | 122 visningar |
| Triumf för Fontana och Lechner i Maremma Cup | 98 visningar |
| Boom kvar i gult - Bonnet vann i Limoges | 89 visningar |
- Säljes: Avelo Breakaway HELT NY
- Säljes: E-motion Rollers
- Säljes: Helt nya "Trek Discovery Tröjor"
- Säljes: Helt nya set "Trek Livestrong
- Säljes: racersko
- Säljes: Fuji Royale '05 "Flat Bar Racer"
- Säljes: Selev XP Hjälm
- Säljes: Dura Ace Vevparti HELT NYTT
- Säljes: Ritchey Superlogic Carbon Evolution styre
- Säljes: Heldämpad Giant
- Open world café -Danderyd
- Ruter Retro Cafe
- Nyfiket, Mjölby
- Gööks i Tvååker
- Farmor Idas Café
- Tirups Örtagård
- lillsved
- Rörbäcksnäs mitt i stan
- Rörbäcksnäs mitt i stan
- Stötens camping
















