Smällkäft?
Ibland är det inte lätt att hänga med. Idag skulle jag översätta Bernard Eisels intervju och vräkte ur mig bland annat smällkäft istället för käftsmäll. Jag hade ingen aning om mitt misstaa men Adamson hade roligt. Han hade dock inte lika roligt när han själv skulle säga Grischa Niermann. Då blev det både Nira Grieschman och Nischa Grisman, typ. Nåväl, vi kämpar vidare och blir förstås inte ledsna för det. Tvärtom, vi skrattar faktiskt gott åt våra "grodor".
Jodå, det blev en sväng på cykeln i förmiddags och snittet var nog inte imponerande, kanske 27 km/h, och halvannan timme var vi ute. Jag drog faktiskt också en joggingsväng efteråt. Borde ha slängt mig i en pool också så hade jag kunnat skryta med en triathlon idag.
Annars har det ju idag varit mycket snack kring Patrick Sinkewitz positiva test från den 8 juni när han var på träningsläger i Pau. Under kvällen har vi fått reda på att ARD, en av de tyska kanaler som nu slutat att sända från Tour de France, redan i slutet av maj informerade T-Mobile att Sinkewitz vid tre tillfällen under våren 2006 inte befunnits där han raporterat att han skulle vara. I flera idrotter kräver man ju att man ska rapportera in var man befinner sig och det får man göra ungefär var tredje månad. Detta hade de fått reda på av NADA, den tyska antidopningsbyrån. Man frågar sig varför inte T-Mobile redan då tryckte upp Sinkewitz mot väggen och krävde svar. Dåligt svar = sparken, bra svar = gå vidare med det och hjälpa NADA. Men det är knapphändig information och kanske för svårt att redan nu ha någon synpunkt på.
Nu ska jag ladda om, på torsdagen kör vi vidare, just mot Pyrenéerna som vi närmar oss ytterligare då målgången är belägen i Montpellier. Spurtetapp? You bet.....
Ciao
Roberto
Inlagt 2007-07-18 22:47 |
Läst 49679 ggr. |
Permalink
(Logga in för att skriva en kommentar)
-
2007-07-23 21:17
David Bruno
-
Ok Dopingen är knappast mer förekommande i cykelsporten än andra extrem-sporter. Kanske snarare tvärtom. Med tanke på alla kontroller är det förmodligen relativt ovanligt med doping här jämfört med många andra sporter som är allmänt accepterade (friidrott t ex). Tycker själv det är ett orättvist tryck på cykelsporten gällandes detta. Men ni kommentatorer,(Anders och Roberto) är öppna och talar om problemet. Det tycker jag ni gör på ett bra sätt.
Tour de France är kanske den mest extrema tävlingen av alla, alla kategorier. Det gör tävlingen destomer intressant och spännande, anser jag.
En annorlunda tävling med många inslag av natur och fina bilder, händelser och spännande tävlingsmoment, oj så fint det låter...men jag tycker faktiskt så och det kan man väl få göra.
Mvh DB
-
2007-07-22 21:06
David Bruno
-
Bye bye Vinokourov! Välkommen Contador! (i totalen...)
Dopade? Hur många? (Ingen ,någon - flera?) Hur pass involverade är de tävlande i problemet? Ni sportkommentatorer som är negativa till vissa sportevenemang (typ tour de france)!? Hur tänker ni? Dopingproblematiken finns överallt där sport genererar pengar, så enkelt är det. De flesta är nog inte dopade och de som är det har förmodligen ett "bra" sätt att undvika bli dopingavslöjade, vilket de (i så fall) har gemensamt med alla andra som dopar sig, oavsett sport.
-
2007-07-21 22:52
David Bruno
-
Nu har Rasmussen en minut till godo. Pyrenéerna väntar. Kommer han dra med sig Vinokourov,(det tror/hoppas jag) Klöden eller Evans eller... Fantastiskt spännande. Berg kontra timetrial...wow!
-
2007-07-21 20:14
Benny Ståhl
-
VaccAm (Vacchi + Adamsson ..) ;-)
Hur står det till med Lövkvist ? När går hans kontrakt ut ? Han skulle kanske må bra av att komma till ett nytt/annorlunda stall.. (?)
Mvh/BeSt
-
2007-07-21 18:50
Wolfgang Palmquist
-
HEHE
jag menar VM och OS
-
2007-07-21 18:49
Wolfgang Palmquist
-
så besviken jag blir då.....
Dessutom har han blivit avstäng från VW
-
2007-07-21 18:30
Anne-Marie Näslund
-
Jag hoppas verkligen inte att Rasmussen var dopad idag, som han körde..
Solhälsningar från Ö-vik
-
2007-07-21 17:43
Wolfgang Palmquist
-
Vi e röde vi e vide.......
-
2007-07-21 17:42
Wolfgang Palmquist
-
Nu fixar han de...Kyling alltså hehe
-
2007-07-21 17:39
Wolfgang Palmquist
-
Vilket kanon lopp han gör idag...
-
2007-07-21 17:38
Wolfgang Palmquist
-
Bara inte danska Jä..ln är doppad nu !!
Heja Danmark !!
-
2007-07-21 13:13
Roberto Vacchi
-
Åke, har du en labrador (förresten min favorithund efter schäfer)? Det var väl inte du som stod och tittade på touren, hunden sprang ut och Burghardt körde på den? ;-)
-
2007-07-21 09:53
Roger Blix
-
Ja idag ska det bli spännande med som sagt va tempoetappen, den första och se hur det kommer att gå. Jag tror också att Michael Rasmussen inte förlorar så mycket, har man den gula ledartröjan så höjer man sig nog flera snäpp och gör ett riktigt bra tempo lopp.
Detta ser jag fram emot redan nu.
MVH/RogerB i Götet.
-
2007-07-21 09:37
Johan Lindholm
-
Betyg: Betyg: 5
Yes!
Idag är det tempoetapp, ska bli hur kul som helst. Jag tror absolut inte att kyllingen förlorar särskilt mycket mot sina värsta konkurrenter, så kass är han inte. Jag tippar på en halvminut. Ska bli skoj att höra vad ni tror sen!
Hälsningar
Johan
-
2007-07-21 08:31
Åke Karlsson
-
Nej, jag såg inte hela sändningen. Men det mesta. Jag har en Labrador som måste motioneras, även när Touren går. Jag brukar planera in hans rastningar så dom inte går ihop med spännande berg, målgångar osv. Håller med Benny Ståhl om att det är fantastiskt att kunna följa med Touren på ett så bra sätt. Jag har följt den sedan 1995 sista året som Indurain vann. När man sedan fick en så bra och kunnig kommentator som Roberto så blev jag ännnu mer såld på cyckel. Det är kul att höra dig och Anders. Åke
-
2007-07-21 00:14
Christer Hedberg
-
Betyg: Betyg: 4
Hittade denna namninsamling apropå att Eurosport planeras försvinna ut ComHem's basutbud:
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=928
-
2007-07-20 21:54
Roberto Vacchi
-
Åke, jag tror inte att du såg hela sändningen idag. Gjorde du det är jag överraskad över att du tycker att vi försvarar Rasmussen. Tyckte själv att vi försökte ge en inblick i hur rapporteringssystemet fungerar och vilka fördelar det har för att man ska hålla reda på var cyklisterna befinner sig. Samt också vilka svårigheter det för med sig då cyklister ofta är på resande fot under säsong. Men att vi försvarade Rasmussen håller jag absolut inte med om. Tvärtom ville vi ha svar av just Rasmussen på varför han inte uppdaterat rapporteringen. Har han satt detta i system är det självklart att misstankarna mot honom blir starkare. Dessutom funderar man på varför Danmarks Cykel Union efter två varningar valde att bestraffa Rasmussen när reglerna säger att det ska vara tre. Vet dom något mer än det dom gått ut med? Men som du skriver, förr eller senare får vi svaret.
-
2007-07-20 21:07
Roger Blix
-
Håller med dig helt Benny Ståhl jag motionerar tre till fyra ggr i veckan och av detta mår jag som en prins.
Vi njuter av allt vi får se på TV och sedan bryr vi oss inte om detta mera än att vi får kolla på Eurosport även i framtiden.
Tack för dessa ord Benny Ståhl.
MVH/RogerB i Götet.
-
2007-07-20 19:12
Benny Ståhl
-
Jag håller med er alla, angående doping. Det är skit ! Det finns ju numera i all elit-idrott. Kanske även i nivåerna under eliten ? Men jag har slutat att bry mej. Jag håller mej till mitt "lilla" motionscyklande o gläds med det. Det som intresserar mej när det tittas på cykel i TV, är hur det cyklas rent tekniskt. Positionen på cykeln, rundtramp, läget på foten, stående cykling, etc. Bryr mej inte ett skvatt om vilken som vinner gult,rosa, grönt, prickigt, vitt (varför inte ha svart på den som har nå´t ogjort med dopingkontrollanterna) eller vilken färg det än må vara. Med dessa fantastiska omgivningar som inramning till lika fantastiska kommentatorer - skit i vilken cyklist som hamnar var i protokollet - låt oss inspireras till att fortsätta cykla på vår egen nivå utan några konstiga medicamenter. Nåväl, lite java kan väl pigga upp inför en liten runda imorron... ;-)
Hälsn/BeSt
-
2007-07-20 18:22
Åke Karlsson
-
Betyg: Betyg: 4
Dåligt av er att försvara Rassmusen. Han är mycket väl medveten om vilka regler som gäller. Har han undanvik medvetet eller omedvetet? Har han tränat med otillåtna medel? Varför har han inte varit tillgänglig? Det är frågor som vi kommer att få svar på förr eller senare. När det gällde Patrik var ni snabba att fördömma..Vad är skilnaden? Jag är besviken på er. Åke
-
2007-07-20 13:16
Goa
-
Betyg: Betyg: 5
Alltså detta med doping, jag har följt touren och alla andra cykellopp slaviskt från mars till oktober varje år de senaste 5-6 åren. Men i år har jag kanske max sett 5-6 timmar totalt. Jag har inget nöje av att sitta å titta när cyklisterna tar sig uppför stigningar som Galibier, Telegraphe eller som på söndagens etapp Plateau de beille när jag vet att de flesta är dopade... jag menar här har man suttit i flera sommrar och varit fascinerad över hur cyklisterna kan orka med dessa omänskliga stigningar, jag känner mig grymt lurad! Jag menar Lance Armstrong, hur många tror verkligen på att han inte varit dopad under sin karriär? Även om han aldrig åkt dit i en doping kontroll.. Om nu Basso och Ullrich dopat sig, vilket dom med absolut allra största sannolikhet gjort. Hur kunde då Armstrong 2004 köra ikapp och förbi Basso uppför Alpe d'Huez, så där enkelt om inte han också var dopad. Eller prologen i Armstrongs sista tour, 2005 körde ikapp och förbi Ullrich hur lätt som helst.. Tillåt mig tvivla, det är sånt som gör mig så besviken.. vad tror ni? Goa från Övik
-
2007-07-20 13:15
Rolf Hulth
-
Vad säger du vacchi inte vill du förlora oss jag vill ha kvar era lysande kommentarer de är helt enastående. Jag tycker verkligen det är värt att ta upp denna fråga.
Roger Blix jag har sett dig i en namninsamling jag skrev själv på och jag har hört av mig till Com-Hem och fick först en beklagan och den känns ju som om man ska be om ursäkt för att man störde.
Men jag har tagit ny kontakt med dom.
Mvh Roffe
-
2007-07-20 12:02
Roger Blix
-
Jag har varit i kontakt med Comhem idag och dom ligger under förhandling om dessa Eurokanaler till vidare. Tydligen enligt damen jag talade med så har ett antal Comhemkunder tillfrågats via någon form av enkät om dessa kanaler vara eller icke vara och dom beslutade att TV4:as sportkanaler skulle räcka. Men jag sa att det finns ju inte en sportslig chans till detta, då cykel, friidrott, kanot, tennis ja i stort sätt all sport som dom sänder ser vi inte i TV4:as kanaler, vi vill ha dessa kanaler kvar. Hon uppmanade mig och att vi skriver till Comhem och påtalar detta så kanske dom ändrar sig.
Nu har jag också skrivit saker som inte hör hemma här, men jag kunde inte låta bli heller Rolf Hulth.
Vi får hålla tummarna att de löser sig till det bästa.
MVH/Roger B i Götet.
-
2007-07-20 11:26
Rolf Hulth
-
Tjena Vacchi jag följer era alla sändningar bandar när jag jobbar och åker alltid till Vårgårda. Det jag tar upp nu har kanske inte med dagens ämne att jöra men jag tar det endå.
Min Kabeltv operatör Com-Hem säjer upp sitt avtal med Eurosport och har jag otur så missar jag era sändningar vilket är mycket beklagligt och jag bor ju i ett hyreshus ett com-hem hus
Mvh Roffe
-
2007-07-20 07:38
Roger Blix
-
Betyg: Betyg: 1
Jag tycker detta med doping är för tråkigt att inte idrottare kan låta bli, och vara rena i alla sporter så den är rättvis. Som det är idag så är det ingen rättavisa varken i cykel eller typ friidrott som det är nu.
Men den stora boven är ju alla dessa pengar som driver människan till att göra vad som helst för att lyckas i de man gör. Då tänker man inte på kropp & själ och hur man blir efter sina karriärer, utan det skiter man fullständigt i.
Jag blir så besviken på detta idrottsliga samhälle som är så genom ruttet i stort sätt all idrott. Jag hoppas att vi ska komma tillrätta med denna orena sport någon gång, annars får den väl läggas ner en tid som Lars Johansson skrev om tidigare.
Det finns tre saker som är drivmedlet till allt detta onda inom idrotten:
1. Pengar
2. Ära
3. Berömmelse
Dessa tre är en stor orsak till de vi idag får bevittna inom all, ja i stort sett all idrott, pengarna är den stora moroten där finns det snart inga gränser på hur mycket man kan tjäna.
MVH/RogerB i Götet.
-
2007-07-20 02:14
Lars Johansson
-
Som cykel-älskare som sitter och tittar, lever sig med, tar semester när det är cykel på Eurosport.......njuter av bergsetapper, kantvindsåkning, klungspurter, utbrytningar som går hem och utbrytningar som fångas in, favoriter som tappar och favoriter som vinner.......Jag har älskat cykel sen jag fick Eurosport 1999....lidit mig igenom den ena dopingskandalen efter den andra och hela tiden varit så naiv så att jag trott att nu kan det inte bli värre.......
Nu är Gula Ledartröjan borta eftersom han inte låtit sig testas i vår.....Så vem är nu den bäste.....Vem leder loppet vid starten imorgon?? Förr visste klockan svaret....Nu vet labbet!!!!
Här finns bara en sak att göra nu, vad gäller cykel... och friidrotten följer säkert efter:
STOPPA ALLA TÄVLINGAR UNDER MINST ETT ÅR, HELST TVÅ, SÅ FINNS JU INGET KVAR ATT DOPA SIG FÖR. Sen kan man ju börja om på scratch med tävlingar på distriktsnivå......låt dom då hållas på Grönland till att börja med......Längdhopp och bergstempo ger lika många poäng om deltagaren är o-dopad.....såvida cyklisten kan slå längdhopparen i km/timme under hopparens själva hopp. Men om längdhopparen hoppar lägre än höjdhopparen, men snabbare än tiotusenmetrslöparen så vinner diskuskastaren därför att cyklisten är dopad!!!
--Riis och den här djävla Kyllingen, och svensken från Dalarna och alla andra bluffmakare: Ge oss den sport som vi vill ha och som vi kan få njuta av, och som NI får betalt för att ge oss!!!Glöm aldrig att vi är konsumenmterna och köparna till era sponsorers skit. Och kan ni inte inse det, så stig av era rostiga hojar innan vi börjar tro att Eurosport bara sänder Dokosåpa varje eftermiddag!!!!
Lars Johansson, Ystad. Christiansson-land
-
2007-07-19 23:15
Anne-Marie Näslund
-
Tack Roger Blix för att du håller med mig. Läste nyligen på SVT:s text sida att Rasmussen har fått varningar för att han hållit sig undan för dopingprov, vad de förstör för idrotten, jag tror han är borta snart från Tour de France...tummen ner../Anne-Marie i Örnsköldsvik
-
2007-07-19 22:50
Erik Bredmar
-
Betyg: Betyg: 3
Kul att touren känns så öppen trots att vi (ja, dom då) är mer än halvvägs nu. Mycket svårtippat! Hoppas lite extra på Sastre... Tummen upp för sydafrikansk etappseger! Den afrikanska kontinentens första månne? / Erik i Helsingborg
-
2007-07-19 17:30
rein66
-
Betyg: Betyg: 3
Det var ine dåligt att ta på sig löparskorna efter cykelturen!!
Åsa M: Minns jag inte fel så har Vacchi sprungit Lidingöloppets 30km några minuter under två timmar.
Men så fort går det nog inte nu...:)
//Mats
-
2007-07-19 16:48
Arne Edlund
-
Betyg: Betyg: 3
Under Girot frågade jag dig varför inte Eurosport slutar sända så fort det blir ett dopningsfall. Du svarade att det är svårt och vanskligt och i vilket läge beslutet ska tas. De tyska kanalerna visar vägen! För mig som cykelentusiast vore det katastrof om jag inte fick titta på tävlingarna, men för cykelsporten kanske det blir välgörande under några år. /ArneE
-
2007-07-19 13:24
Roger Blix
-
Håller helt med dig Anne-Marie N stäng av dom på livstid så vet dom utgången, om dom blir ertappade.
Nu väntar man spänt på dagens etapp, lättåkt för dessa herrar.
MVH/RogerB i Götet.
-
2007-07-19 13:06
Anne-Marie Näslund
-
Varför kan dom inte bli avstängda på livstid när dom dopar sig, då vet dom att det är inte lönt..
-
2007-07-19 11:17
Åsa Mårtensson
-
Grisman? *hahahahaha*
Du skrev att du cyklade 27 km/h. Hur snabbt springer du då? ;)
På tal om ngt annat än doping...
-
2007-07-19 08:08
Ove Åström
-
En toppen sport håller på att ta död på sig själv.Återigen har det avslöjas DOPADE i touren, det är en skam att inte cykelsporten själv kan komma till rätta med att cyklister dopar sig, utan nu är det en Tysk TV kanal som börjar agera. Detta kan innebära att cykelsporten måste ta i med de " HÅRDA HANDSKARNA" för att själv städa upp. Eftersom det är pengar det handlar om i grund och botten så är det där åtgärder måste sättas in mot fuskarna , det gäller alla sporter.
Tycker om att titta på de olika cykelloppen men nu misstänker man att alla är mer eller mindre dopade. Undrar om inte det är inbygt i systemet inom cykelsporten, tänker då på att under Touer de France MÅSTE cyklisterna äta mycket , men det räcker inte utan de måste också inta intravenöst näring för att klara nästa dags etapp, här är det något sjukt i systemet ! Man blir van att inta något via blodet direkt......
Hoppas sporten blir REN igen, och man kan njuta av fin cykelåkning i Alperna.
Hälsningar Ove från Skellefteå
-
2007-07-18 23:57
nicke westerberg
-
Hej,jag bruker alltid följa touren via Eurosport,jag brukar faktiskt förlägga semestern efter touren. Men i år har intresset varit svalare än tidigare pga.bla. dopingskandalerna,men även Unibet-debaclet.Som gammal Ullrich/T-mobile fan så undrar man hur sportdirektörerna tänker när man tar ut en cyklist som ljugit om sina förehavanden under säsongen? Dom måste väl ändå förstå att sporten är extremt hårt bevakad efter de senaste årens skandaler? Jag vill tillägga att jag inte längre är nåt "Ulle"-fan,och tyvärr har jag svårt att riktigt ta det hela på allver efter allt som hänt,men samtidigt så inser jag att det finns grabbar i klungan som är "rena" och ger allt för sporten vi alla älskar,så jag fortsätter titta och imponeras både av cyklisterna och dig och Adamsson som ger oss förstklassig underhållning varje dag.F.Ö måste jag erkänna att trots min avoga inställning inför årets tour,så reste sig håren på mina armar när Mayo och grabbarna visade sig för första gången i år,jag antar att man adrig kommer ifrån att man älskar att se "dom stora KANINERNA" bekänna färg ;0)
(skönt att se en konditionssportsida med "fika"som en av rubrikerna) /Nicke